Start / På scen / Aktuella föreställningar / Gengångare & Zombies
Minska Återställ Öka
Gengångare & Zombies
Urpremiär på Intiman
29 september 2012

Föreställningens längd:
ca 2 timmar och 40 minuter inkl paus

Gengångare & Zombies

Av Henrik Ibsen och Gustav Tegby
Översättning Klas Östergren
Regi Rikard Lekander
Scenografi och kostym Jenny Ljungberg
Scenografi och ljus Johan Bergman
Ljuddesign Jonathan Flygare
Mask Siv Nyholm

I rollerna Rasmus Ask, Göran Dyrssen, Felix Eberhard, Agnes Forstenberg, Max Ivarsson, Peter Järn, Mattis Roknic Kinman, Jiro Ljungberg, Ann Petrén, Lars-Göran Ragnarsson, Henrik Svalander, Bruno Turesson
Facebook Twitter Google
Dela

Om Gengångare & Zombies

Inledningsvis är det mesta sig likt i Ibsens klassiker Gengångare. Fru Alving planerar för invigningen av barnhemmet till sin avlidne mans ära, och sonen Osvald återvänder hem från Paris i vanlig ordning. Livslögnen ligger och pyr under ytan som sig bör, sopad under mattan av dubbelmoralens ständige förkämpe pastor Manders.

Något är ändå radikalt annorlunda. Vad är det egentligen som fru Alving döljer i källaren? Klöv hon verkligen sin förra hushållerskas huvud med en yxa? Varför planerar pastorn en exorcism? Och vilka är gestalterna som rör sig i mörkret utanför barnhemmet? Titelns gengångare har aldrig tidigare varit så påtagliga – eller så blodtörstiga.

Skräckteater från 15 år. Känsliga personer varnas.

 

Pressklipp

Pressklipp

"Idén att kombinera Ibsen med skräckfilm verkar i förstone milt sagt grotesk. Men i grunden möts den klassiska tragedin och zombiegenren i tron på de dödas kraft och inflytande på de levande. Ibsens Gengångare befolkas av levande döda och av döda, vars handlingar i det förflutna dränerar vitaliteten ur de nu levande /.../Ann Petrén är fullständigt lysande som fru Alving, en stillsamt upprorisk feministänka, som med enkla tonfall och små ironiska förskjutningar punkterar logiken i de religiöst-patriarkala normer hon pådyvlas av sin samtid. Hennes motpart, den ängsligt moraliserande Pastor Manders, spelas med perfekt auktoritär ihålighet av Peter Järn." Theresa Benér, Svenska Dagbladet

"Vibrationen av annalkande undergång skälver i väggarna långt innan luckan i golvet slås upp och den undanstoppade, unkna familjehemligheten kravlar fram. Av the Madwoman in the Attic har blivit ett degenererat källarmonster till man, komplett med sur stank, stel gång och en vana att sänka tänderna i allt människokött som finns till hands /.../ Lösningen är inte helgjuten och ändå fungerar det, bitvis briljant. Mot alla odds glider Ibsens drama samman med Gustav Tengbys nyskrivna text och hotet från den levande döde läggs till originalets klimax, när barnhemmet sätts i brand. Röd himmel och blod som flyter och mitt i detta kaos Ann Petréns järnlady till kvinnooffer som gör allt - nästan allt – för kärleks skull." Boel Gerell, Sydsvenskan

"Ibsens Gengångare är ett tacksamt verk att skapa odödligt liv i. Ibsen ställer plikten mot livsglädjen och sprickorna i fasaden finns där redan, det är bara att låta ondskan välla ut.
Zombies ger också Ibsens tragedi ett modernt bett i form av en välbehövlig dos av knastertorr humor. Mycket tack vare Ann Petrén som spelar fru Alving med en lättsamhet som gränsar till lättsinne. En guldklimp är också Peter Järn som ger pastorn både pondus och självbelåtenhet ända ut i det darrande helskägget." Kristina Nilsson, Skånska Dagbladet

"Allvaret samlas i första hand kring Henrik Svalanders Osvald, den hemvändande sonen som gjort sitt yttersta för att hålla allvaret från livet. Svalander – som borde få ett rejält genombrott snart, överallt – etablerar fint dramats nerv, pendelrörelsen mellan hopp och förtvivlan; den rörelse som är hans – och hennes, för Gengångare är ändå i första hand en pjäs om moderskärlek och modersförtvivlan." Rikard Loman, Dagens Nyheter

"Det är en formidabel ensemble som använder första akten till att realistiskt och replikprecist borra sig inåt mot smärtpunkterna, för att sedan plocka ut dem och försöka ha ihjäl dem med yxa och skjutvapen. Den slags mörkt muntra humor som zombienärvaron genererar ger föreställningen en pigg, fysisk skjuts framåt: Mitt ibland blod och huvuden som grillas och rullar håller Ann Petréns Fru Alving hårt i yxan när Pastor Manders (Peter Järn) personifierar det självgoda (präst-) kappvändandet med enda syfte att rädda sin egen ära.När gryningen väl nalkas, och det ligger fler döda på scenen än hos William Shakespeare, turneras så den snygga twisten: Osvalds (Henrik Svalander) nedärvda syfilissmitta i Ibsens original får här något mer ”odött” över sig… Frågan blir om fru Alving till slut kommer att kunna uppfylla Osvalds önskan och ända hans lidande. Kanske kan titeln på Ibsens sista pjäs ge en fingervisning om utgången: När vi döda vaknar." Anders E Larsson, nummer.se

"Ann Petrén är lysande i rollen som den fårade och cyniska Helene Alving och sonen Henrik Svalander som Osvald skapar ett perfekt lite naivt men godtroget porträtt av en vilsen ung man ovetandes om världens grymheter. Pastor Mander spelad av Peter järn är också intressant, skenhelig och moralpanisk. Hela ensemblen är förövrigt fantastik.Det som förvånar mig mest är mängden humor som man lyckas få in utan att det blir på något sätt farsartat. Svart situationskomik som skojar med det absurda och makabra i ett det bor en man som är död och lever på fiskblod under golvluckan som endast kunde tämjas med en köttkniv i pannloben." Truls Mårtensson, Kulturbloggen

Biljettpris

Biljettpris

 

Biljettpriset varierar mellan 395-100 kr beroende på vilken dag föreställningen spelas och vilken plats man väljer i salongen.

 

Priskategori per dag (1, 2, 3) framgår av kalendariet till höger.

Salongskarta med pristabell ligger nedan (klicka för att förstora):

 


Salongsplan med pris Intiman

Föreställningsbilder

Kommentarer

Skrivet av: Malmö Stadsteater, 121117 13:46 | Anmäl denna kommentar
Hej Carl!

Det är italienska Stelvio Cipriani som är kompositören och låten heter La Polizia sta a Guardare.

Skrivet av: Carl, 121117 10:10 | Anmäl denna kommentar
Likt Christoffer fastnade även jag för musiken, och undrar vilken låt det var som spelades i början av akt 2.

Skrivet av: Alicia, 121117 01:55 | Anmäl denna kommentar
Så näst sista föreställningen. Detta är en av mina top 10 pjäser jag har sett. känslan av att sitta helspänd i en hel akt är helt otroligt och skådespelarna var ju helt fantastiska!
Kommentera föreställning
Namn:
Kommentar:
Ange verifieringskoden till höger: