Start / På scen / Aktuella föreställningar / Fanny och Alexander
Minska Återställ Öka
Fanny och Alexander
Premiär på Intiman
30 november 2012

Föreställningens längd:
Ca 3 tim och 10 min (inkl paus)
Facebook Twitter Google
Dela

Om Fanny och Alexander

– Tror du att vi leker Alexander?
– Jag tror att biskopen hatar Alexander. Det är vad jag tror.

Fanny och Alexander bygger på Ingmar Bergmans flerfaldigt Oscarsbelönade långfilm och TV-serie. En storslagen älskad klassiker och en hyllning till teatern och fantasin.

Familjen Ekdahl firar som vanligt en praktfull jul hemma hos farmor Helena. Året är 1907 och den färgsprakande och teatertokiga familjen planerar att sätta upp Hamlet på stadens teater. Under en repetition faller sonen Oscar ihop. Hans liv går inte att rädda och tillvaron slås i spillror för hustrun Emilie och barnen Fanny och Alexander. Emilie gifter snart om sig med biskop Edvard Vergérus och flyttar tillsammans med barnen hem till honom. Biskopen är en mycket sträng styvfar och Alexander visar öppet sitt hat. Emilie vill skiljas men Edvard vägrar. Familjen Ekdahl ­bestämmer sig för att ta saken i egna händer; Emilie och barnen måste räddas från biskopsgården.

Från 3 april ersätts Susanne Karlsson av Petra Brylander.

Föreställningen textas på svenska för döva och personer med hörselnedsättning - läs mer här.

Bildspel från föreställningen

Pressklipp

Pressklipp

"Åbergs uppsättning är den tredje i Sverige på knappt ett år, och jag vill nog hävda att den är den bästa av tre. /.../ Den rollgestaltning som annars känns mest annorlunda jämfört med både filmen och de båda andra teateruppsättningarna är Fredrik Gunnarsons biskop. Hos honom ligger desperationen nästan synlig bakom den stränga uppsynen och vid några tillfällen brister behärskningen, låt vara tillfälligt. Att Gunnarson också spelar Oscar Ekdahl understryker dubbelheten i Bergmans förhållande till både demoner och fadersgestalter. Det provokativa i Alexanders hat mot den nya styvfadern gör faktiskt dennes upprördhet förståelig, om än inte hans bestraffningsmetoder acceptabla.Just dubbelheten är den röda tråden i Åbergs uppsättning, som allra synligast när Alexanders möte med Ismael pågår samtidigt med den begynnande eldsvådan i biskopsgården. Det är en dubbelexponering som bara teatern kan åstadkomma, inte filmen." Nils Schwartz i Expressen

"Den främst i England verksamma regissören Maria Åbergs Malmöuppsättning har delvis andra förtecken. Inte minst valet av den intima scenplatsen och det i huvudsak brittiska produktionsteamet (Naomi Dawsons scenografi och kostym, David Holmes ljusdesign och Carolyn Downings ljuddesign) skvallrar om en viss självständighet och förlösande distans till stoffet. Detta bekräftas bland annat av att pjäsens drygt tjugo roller är fördelade på blott elva skådespelare, vilket öppnar för alternativa tolkningar och en spännande lek med identiteter. Som tydligast och mest effektivt härvidlag i Fredrik Gunnarsons dubbelporträtt av barnen Fannys och Alexanders gode far Oscar och efter dennes död den bistre styvfadern och biskopen Vergérus. Att dessa moraliskt och ideologiskt kontrasterande personligheter tillåts tangera varandra ger det dramatiska stoffet underliggande innebörder, bortom det entydiga och givna. Det är med det här slags perspektivförskjutningar och okonventionella scentekniska grepp —i synnerhet de verkningsfulla simultanscenerna mellan dramats fyra stationer: teatern, familjen Ekdahls hem, biskopsgården och Isak Jacobis hus —som pjäsen i hög grad utvecklar sig till teaterkonst helt i sin egen rätt." Martin Lagerholm i Kristianstadsbladet

"Det är ett gäng fantastiska skådespelare som står på scen. Allra klarast lyser Li Brådhe som en magnifik fru Ekdahl den äldre och så Josefin Iziamo som med lätthet byter från den kärleksfulla barnjungfru Maj till biskop Vergérus hunsade piga Justina och sedan gör en helt underbart överjordisk Ismael. Imponerar stort gör också de två unga skådespelarna som gestaltar Fanny och Alexander. Två par barn turas om mellan föreställningarna och under premiären var det Emanuel Olsson och Antonia Sandblom som stod på scen. Antonia Sandblom var rättfram och självklar som Fanny och Emanuel Olsson övertygade stort i Alexanders inre kamp – inte minst i maktkamperna med biskopen. Och det var nog fler än jag som hade svårt att se hans plågade ansikte när biskopen straffade honom med rottingen." Gunilla Wedding i Skånska Dagbladet

"Alla roller i de tre hushållen dubbleras vilket ger spelrum åt en begåvning som Josefin Iziamo: söt barnflicka hos Ekdahls, kuvad, bedräglig piga hos Vergérus och mystisk, lite farlig som pojken Ismael hos Isak Jacobi, familjens vän som räddar och gömmer barnen i ett lite väl komprimerat avsnitt. Jacobi, Kenneth Milldoffs milde antikvitetshandlare och penningutlånare, rör sig fritt i handlingen. När biskopen attackerar honom med skällsordet judesvin öppnar sig det som kallas den lilla världen för någonting som här redan finns infiltrerat i berättelsen, en oro och känsla av utsatthet hos detta skådespelarpatrask från det slutande 1800-talet, som trots den bergmanskt egocentriska förlagan här börja likna oss." Ingegärd Waaranperä i Dagens Nyheter

"Maria Åbergs tolkning är starkt präglad av hennes känsla för teaterns särart kontra filmens. Hon lyckas skapa intressanta simultanskeenden, där figurer från olika situationer finns på scen samtidigt. Särskilt starkt blir detta i slutet, då Fanny och Alexander befinner sig hos familjevännen Isak Jacobi (Kenneth Milldoff) och upptäcker hans esoteriska rum av marionetter och medium. Det korsas av modern Emilies dramatiska uppbrott från biskopsgården och den eldsvåda som ska hjälpa till hennes frigörelse.En annan teatral finess är att rollistans 54 personer blivit omsorgsfullt porträtterade av bara elva skådespelare. Dubbleringarna ger mångtydig resonans åt gestalterna. I Fredrik Gunnarson får den snälle teaterdirektören Oscar och biskop Vergérus berika varandra, medan Susanne Karlsson pendlar mellan den svulstiga Alma Ekdahl och biskopens bigotta, sexuellt uttorkade syster Henrietta. Josefin Iziamo spelar den låghalta, godmodiga jungfrun Maj, men också den råttlika tjallaren Justina i biskopsgården och den mystiske Ismael, som går genom liv och kroppar." Theresa Benér i Svenska Dagbladet

"Hela pjäsen blir på så sätt en historia om begärets förvandlingar och förväntningarnas grymma misstag, mera än bara en historia om njutningsfantasiernas utsvävande godhet och det asketiska disciplinerandets rationalistiska ondska. Där visar Maria Åberg att hon har tillräckligt med mod att göra sin egen tolkningsvariant, ett synvinkelskifte på Mästarens ord. Till och med den som sett filmen många gånger och en del andra, mera imiterande teateruppsättningar, kan hitta nya ingångar till denna i sig synnerligen helgjutna och inte påfallande mångtydiga berättelse. Slutscenerna i biskopsgården spelas simultant med Alexanders mysticistiska upplevelser hos Jacobis, i tät närhet så att händelseförloppet inte bara är kronologiskt simultant utan också rumsligt fullständigt jämställt." Björn Gunnarsson i Helsingborgs Dagblad

Biljettpris

Biljettpris

Biljettpriset varierar mellan 395-100 kr beroende på vilken dag föreställningen spelas och vilken plats man väljer i salongen.

Priskategori per dag (1, 2, 3) framgår av kalendariet till höger.

Salongskarta med pristabell ligger nedan (klicka för att förstora):


Salongsplan med pris Intiman

Föreställningen textas

Föreställningen textas

Fanny och Alexander textas på svenska för döva och personer med hörselnedsättning 4 december - 26 april.

Fanny och Alexander textas för dig som behöver stöd för att tillgodogöra dig replikerna. Du kan läsa texten via en app till din smartphone eller låna en iPod i garderoben.

Biljetter bokas som vanligt via vår hemsida, per telefon eller via info@malmostadsteater.se.
Välj gärna platser lite längre bak i salongen för att få en bra överblick samtidigt som du läser texten framför dig.

På plats i foajén finns instruktioner som är enkla att följa. Du kan också kontakta en foajévärd som hjälper dig.

 

 

För mer detaljerad information om hur appen fungerar - klicka här

Föreställningsbilder

Kommentarer

Skrivet av: Katrin Mihajlovic, 130417 20:03 | Anmäl denna kommentar
Vilken fantastisk uppsättning på alla sätt! Så bra att den är värd att se två gånger! Se den, ni som ännu inte sett den! Mycket bra och underbart skådespeleri, rekvisita, ljusspel mm. Allt i samklang och harmoni! Bravissimo!!!

Skrivet av: Hanna, 121214 00:11 | Anmäl denna kommentar
Tove: Både jag, 22, och pensionären på 70 + bredvid mig tyckte att den var lite läskig. Det är ju som bekant en jobbig story. Sen tycker jag att den är värre NU när jag är vuxen än vad jag tyckte när jag var barn! För övrigt. Fin uppsättning! Kreativa lösningar! Fantastiskt skådespel! Kändes inte som 3 timmar!

Skrivet av: Malmö Stadsteater, 121123 15:57 | Anmäl denna kommentar
Det är svårt för oss att sätta en åldersgräns. Det är så individuellt hur mycket teater man har sett tidigare och framför allt hur länge man orkar sitta still. Innehållsmässigt finns det en del rätt läskiga scener, så runt 12 år bör man nog minst vara.
Kommentera föreställning
Namn:
Kommentar:
Ange verifieringskoden till höger: