Malmö Stadsteater logo
  • Säsongen 20/21
  • Kalender
  • För skolan
  • Om oss
    • Teaterchef
    • Ensemble
    • Unga MST
    • Arkiv
    • Bakom kulisserna
    • Lediga tjänster
    • Bli en del av teatern
  • Kontakt
  • Teaterchef
  • Ensemble
  • Unga MST
  • Arkiv
  • Bakom kulisserna
  • Lediga tjänster
  • Bli en del av teatern
Din sida
Meny
Jean och fröken Julie håller om varandra

Fröken Julie 2017

Den här produktionen spelades på
Hipp
16/12 2017 - 2/5 2018

Sammanlagt 20 föreställningar

Inför totalt 5057 åskådare

”Ikväll är fröken Julie galen igen, komplett galen!”

Fröken Julie belyser ett tydligt klassamhälle och lyfter brännande frågor om kön och kärlek. Den är Strindbergs mest spelade pjäs och en av världsdramatikens mest älskade.
 
Det är midsommarnatt och grevens dotter fröken Julie har dansat med betjänten Jean. Nu sitter de i köket och Julie vill skåla och dricka. De pratar och skojar men stämningen är på helspänn. Kokerskan Kristin, som är förlovad med Jean, betraktar dem på avstånd. Hon tycker inte det är passande att fröken Julie och Jean sitter och dricker tillsammans, de borde inte umgås med varandra överhuvudtaget.
 
Både Julie och Jean lockas av att bryta mot den allmänt rådande normen och moralen, där hon hierarkiskt står över honom eftersom hon är överklass. Hela deras relation osar av vanära och skandal. Finns det något sätt för dem att mötas?

Hipp

16/12 2017 - 2/5 2018

Av

August Strindberg

Ålder

Ålder:  Rek fr 15 år

Längd

Längd:  1 timme 35 minuter

Spelas utan paus

I rollerna

På scen

""
Karin Lithman
Julie
""
Fredrik Gunnarson
Jean
""
Angelica Radvolt
Kristin

Konstnärligt team

Konstnärligt team

Moqi Simon Trolin
Regi
Ida Marie Ellekilde
Scenografi och kostym
Sven-Erik Andersson
Ljus
Robin Davidsson
Mask
August Strindberg
Originaltext

Pjäsen Fröken Julie

Urpremiären av Fröken Julie ägde rum i Köpenhamn 1889 med Strindbergs fru Siri von Essen i huvudrollen. I Sverige fick den premiär först 1906 på Akademiska Föreningen i Lund, då hade den redan spelats i både Tyskland och Frankrike. Fröken Julie har även filmats och blivit både balett och opera.

August Strindberg (1849-1912)

Fotografi av August Strindberg med neutral min
 Johan August Strindberg växte upp i ett Stockholmshem där hans far var ångbåtskommissionär och hans mor, som kom från en enkel bakgrund, var djupt religiös. Före giftermålet hade Strindbergs mor varit hushållerska åt hans far. 

Under 1874-82 arbetade Strindberg som amanuens på Kungliga Biblioteket men var också under perioder privatlärare, folkskollärare och journalist. Han prövade också in på Dramatens elevskola men misslyckades.

Hans första pjäs Mäster Olof skrev han redan 1872 och 1879 kom Röda Rummet som blev Strindbergs stora genombrott. Han var en modern författare och förändrade det svenska språket genom sitt sätt att skriva. Strindberg var också en skarp samhällskritiker på vänsterkanten. Han skrev flera barnpjäser, däribland Lycko-Pers resa, som kring förra sekelskiftet var en av hans mest spelade. Men precis som hans övriga pjäser hade även barnpjäserna en tendens att bli samhällskritiska.

Strindberg var gift tre gånger, alla gångerna med starka, intelligenta kvinnor. Trots att Strindberg av många ansågs vara kvinnohatare, hade han en stor förmåga att gestalta kvinnor på ett trovärdigt sätt i sina pjäser. I sitt första äktenskap var han gift med skådespelerskan Siri von Essen, som skiljde sig från Carl Gustav Wrangel för Strindbergs skull. De fick tre barn tillsammans. Under 1880-talet begav sig hela familjen ut i Europa, och Siri avbröt sin skådespelarkarriär. Under sin frånvaro blev Strindberg åtalad för att ha hädat i novellsamlingen Giftas. Han blev hemkallad för att delta i rättegången, där han sedan blev friad. Under den här perioden skrev Strindberg sin kanske mest spelade pjäs, Fröken Julie. I slutet av 1880-talet bosatte sig familjen i Stockholms skärgård, och 1891 skiljde sig Strindberg och Siri von Essen.

1892 är Strindberg tillbaka på kontinenten och bodde bland annat i Berlin och Paris. Där umgicks han med den tidens kulturelit, som Skagenmålarna och Edvard Munch. Han var under denna period mycket intresserad av vetenskapliga experiment och försökte bland annat sig på att göra guld. Nu hamnade Strindberg i den såkallade Infernokrisen. Vissa påstår att han var sinnesjuk, andra tror att han själv försatte sig i olika situationer för att samla material eller erfarenheter till sitt skrivande. Efter denna kris skrev han den självbiografiska romanen Inferno.

Under åren i Europa var Strindberg gift med den österrikiska journalisten och författaren Frida Uhl, en mycket stark och självständig kvinna. Tillsammans fick de dottern Kerstin.

I slutet av 1890-talet flyttade Strindberg till Lund. Där började han skriva igen och författade dramerna Till Damaskus II, Advent, Brott och brott, Folkkungasagan och Gustav Vasa. 

1899 flyttade Strindberg tillbaka till Stockholm. Där träffade han den norska skådespelerskan Harriet Bosse, som han gifte sig med. Tillsammans fick de dottern Anne-Marie (som blev 104 år och dog så sent som i augusti 2007). Nu skrev Strindberg Ett drömspel, och rollen som Indras dotter kom att bli en av Harriet Bosses mest kända rollgestaltningar. Efter 3 år skiljde sig August Strindberg och Harriet Bosse, trots detta var nog äktenskapet ett av hans lyckligaste, och de hade mycket kontakt även efter skilsmässan. 1908 gifte Harriet om sig och Strindberg flyttade till Blå tornet (nuvarande Strindbergsmuseet) där han bodde fram till sin död 1912.

(Källa: Strindbergsmuseet)

 

 

 

 

 

Bilder från föreställningen

""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""
""

Filmer från föreställningen

Fröken Julie | Trailer
Fröken Julie | Trailer

Ladda ner vårt material

PDF icon Program Fröken Julie

Presslänkar

En Julie som osar av desperation - Svenska Dagbladet

Strindbergs vitala modernitet sprudlar i en Malmöuppsättning som visar hur svårt det är att brotta ned sociala strukturer. Särskilt som de kanske bara skissar konturerna av det vi faktiskt är.

Julie med MeToo-final - Aftonbladet

Barbro Westling ser ett oväntat drama på Hipp

Fröken Julie med doft av revansch - Skånska Dagbladet
”De tre skådespelarna övertygar starkt i sina rolltolkningar. Angelica Radvolts Kristin är kantig men principfast in i minsta rörelse men låter också publiken ana hur mycket hon älskar Jean och hur sårad hon blir av att han föredrar Julie, Karin Lithman hittar sin Julie i en pricksäker balans mellan dominans och vilsenhet och Fredrik Gunnarsons Jean antyder sin desperata uppåtsträvan i minsta tonfall och rörelse.”
Kompromisslös skådespelarkonst - Kristianstadsbladet

”Det är en ren fröjd att bevittna och åhöra den här typen av innerlig och kompromisslös skådespelarkonst.”

En märklig upplevelse när Strindberg möter #metoo - Sydsvenskan

”Märklig upplevelse skriver jag, för sedan händer något. Någonstans under Jeans monolog om hur han som litet statarbarn smög sig in i slottsparken, glider rekvisitan ut ur medvetandet. En människa som lärt sig lurpassa på makten stiger fram. För vad är väl ett simpelt plommonstop jämfört med drömmen om befrielse? I den längtan är Jean och Julie trots allt jämlikar.”

Strindbergs könskamp i ny tolkning på Hipp - ETC

”Manuset till Strindbergs pjäs är, hävdar han, det starkaste han har jobbat med. Utöver en kraftfull kvinnoroll och dramatisk nerv som håller än i dag, så anser han att stycket också har en sorts invävd mystik.”

Fröken Julie är en överdjävulskt modern kvinnoroll - Sydsvenskan

”Strindberg lägger stor vikt vid att det är just midsommarnatt och vad den gör med människor. Det har jag försökt ta fasta på. Man behöver ju inte gå längre än till sig själv för att minnas en del absurda midsommaraftnar. Det är ljust en stor del av dygnet, man dricker mycket och man är vaken länge. Det blir en slags absurd verklighet. På det sättet tangerar det nog mer magisk realism än realism”

Klass mot kön i Fröken Julie - Sveriges Radio

”I grund och botten är det ett drama mellan klass och kön, menar regissören Moqi Trolin. Strindberg var smart, säger han. Strindberg gav båda parter en fördel, Julie genom att hon är överklass och Jean genom att han är man i en värld där det är ett övertag.”

Klasskamp ställs mot könskamp - Skånska Dagbladet

Repetitionerna har gått in i slutfasen för Malmö Stadsteaters uppsättning av August Strindbergs klassiska kammarspel Fröken Julie. Läs Skånska Dagbladets intervju med regissören Moqi Simon Trolin.

Bakom kulisserna

Kvinna står mitt i ett restaurangkök fyllt av rostfria bänkar och kastruller.

En vakendröm där allt känns tillåtet

Porträtt av teaterchef Kitte Wagner på Hipp.

Vi ska berätta de bästa och mest relevanta historierna

På ett bord ligger ett teaterprogram och en mottagare för syntolkning med tillhörande hörlurar

Syntolkning och textning

Portätt av dramaturgen Anna Kölén på Hipp.

Älskade klassiker!

Du kanske även är intresserad av

""

Tartuffe

""

En familj

""

Borkmania

""

Meningen med döden

I andra kanaler

Facebook
Instagram
YouTube

En teater för varje Malmöbo!

Information about Malmö City Theatre in English

Vårt nyhetsbrev