Porträtt av Sara Cronberg som står vid ett fönster
Bakom kulisserna

En pratstund med Sara Cronberg

Sara Cronberg är teaterregissör med en gedigen bakgrund inom bl a barn- och ungdomsteater. Hon är utbildad vid Statens Teaterskole i Köpenhamn, och har i drygt femton år arbetat som regissör på teatrar i framförallt Sverige och Danmark. Sedan 2016 är hon konstnärlig ledare för Unga Malmö Stadsteater – ett samlingsnamn för den verksamhet och de produktioner Malmö Stadsteater bedriver för barn och unga.

Unga Malmö Stadsteater Teater har etablerat sig som en plats för den unga teaterpubliken, men också en plats för diskussion, analys och lek. Sara Cronberg vill att teatern är förankrad i den tid vi lever i:

– Det vi gör måste vara relevant, vi kan inte skapa något som inte alls har med vår nutid eller verklighet att göra. Att förankra teateruppsättningarna hos publiken vi ska spela för är jätteviktigt, det vi spelar måste angå dem. Jag vill att publiken är delaktig i processen, både som referenspublik och att våra pedagoger kan göra ett arbete ute i skolorna och hämta material utifrån verkligheten.

Du har lämnat frilanslivet och jobbar nu kontinuerligt på en och samma plats, hur känns det?

- Det känns fantastiskt att ha en plattform där jag kan skapa förutsättningar för att göra bra saker. Som frilansande regissör är alla förutsättningar redan givna när du kommer till en teater. Att kunna påverka något kontinuerligt, att följa upp det och möta publiken känns jättekul. Och här får jag ju också se andra arbeta, och ta del av deras visioner. Det känns väldigt inspirerande!

Sara Cronberg har satt upp flera teateruppsättningar för barn och unga genom åren, och tycker att det allra viktigaste med att göra bra teater för unga är att man gör det på största allvar: 

- Egentligen är teatern för unga viktigast eftersom de är framtidens publik. Det måste vara en hög konstnärligt nivå på det vi gör, något som sticker ut och syns. Egentligen är det ingen skillnad från vuxenteatern, det gäller att berätta på bästa sätt och utnyttja alla teaterns medel. Sedan är publiken så mycket mer ärlig än en vuxenpublik, de säger vad de tycker.

Vad kan Unga Malmö Stadsteaters publik förvänta sig framöver?

– Att teatern inte bara är i teaterrummet. Vi vill försöka nå alla unga Malmöbor, även dom som inte är vana att gå på teater och därför tror jag att digitalisering är jätteviktigt för att nå ut. Jag har testat detta i min uppsättning Robinsons resa på Helsingborgs stadsteater. Att få teaterföreställningen att utspela sig på fler platser än bara i det klassiska teaterrummet, ungefär som Pokemon Go. Många unga är ju i den digitala världen och jag funderar mycket på hur vi kan använda det så att det inte blir två skilda världar. Varje föreställning ska ha sin form som är mycket konsekvent och modig. Vi fegar inte ur, det måste vara lite kompromisslöst.