""
Bakom kulisserna

Hyllad scenografi blir bok

I vår aktuella uppsättning av Harold Pinters pjäs Svek har scenografen Stine Martinsen skapat ett unikt scenrum med hjälp av tre glasväggar. Scenografin har fått mycket beröm av både publik och recensenter och nästa år kommer den även att uppmärksammas i en ny bok om scenografi. Fotografen och författaren Tine Harden har besökt teatrar, arenor och filminspelningar i Europa för att beskriva processen kring tolv utvalda scenografilösningar. I detta bakom kulisserna-reportage får vi följa Tine Hardens besök på Intiman veckan innan premiären.

 

”Stine Martinsens scenrum består av två rader glasväggar som mellan scenerna öppnas labyrintiskt, så att Mads Nielsens ljus får varje rollfigur att mångdubblas i raffinerade spegeleffekter.” skriver Theresa Benér i sin recension för Svenska Dagbladet.

Triangeldramat Svek handlar om vad som är sanning, lögn och subjektiva minnesbilder kring en serie händelser. Stine Martinsens scenografi är sparsam och utgörs främst av tre vridbara rader med glaspartier som skapar reflektioner i scenrummet. Skådespelarnas rörelser speglar sig i de olika lagren av glasytor vilket skapar synvillor och förvrängda perspektiv på det som sker på scen.

 

Tine Harden har följt Stine Martinssons arbete sedan idé till scenografin föddes och två veckor innan premiären besökte hon Intiman för att följa repetitionerna och arbetet med den uppbyggda scenografin på plats.

 

Tine Harden är en flerfaldigt prisbelönad pressfotograf som de senaste nitton åren främst jobbat med att fotografera scenkonst och film. Hon har även gjort ett antal fotoböcker bl a ”A kick out of Africa” som även visats som utställning i både Danmark och Sverige. Nu kombinerar hon de båda och skriver en bok om scenografi och processer kring det visuella på scen och i film.

 

Stine Martinsen har skapat både scenografi och kostymdesign till pjäsen och under arbetets gång beskriver hon för Tine Harden hur olika val inom scenografin påverkar idén bakom kostymdesignen och tvärtom. På bilden besöker de skådespelaren Susanne Karlsson som sminkas av maskören Siv Nyholm inför första kostymgenomdraget på scen.

Att arbeta med en scenografi som interagerar med allt i rummet; skådespelarnas rörelser, kostymerna, ljuset och publiken, är ett modigt grepp där möjligheten till kontroll blir svårare. Detta var något som fångade Tine Hardens intresse då hon letade efter spännande projekt till boken. Här dokumenteras Stine Martinsens arbete tillsammans med regissören Dennis Sandin och teaterns dramaturg Anna Kölén. 


– Det var en elegant och god tanke som jag blev intresserad av att följa. Som fotograf vet jag hur utmanande och svårt det kan vara med att jobba i miljöer med reflekterade ytor. Att bygga hela scenografin kring reflektioner kändes som ett modigt beslut som jag gärna ville följa, förklarar Tine Harden.

 

Arbetet med scenografin blir en lång process av tester när den väl är på plats i salongen. Vridmoment på glaspartierna, ljussättning och skådespelarnas positioner samverkar. Dessutom upplevs scenrummet olika beroende på var man sitter i salongen.

 

Den bok som Tine Harden jobbar med, tillsammans med sina medförfattare, är en bok om scenografi där tankar kring det visuella och arbetsprocessen fram till färdigt resultat studeras under ett antal utvalda scenkonst- och filmproduktioner i Europa. Förutom på Intiman i Malmö görs reportage i bl a Danmark, Norge och England.

 

 

Det färdiga reportaget i boken kommer att spegla arbetsprocessen från tanke till färdig scenlösning genom intervjuer och bilder. Namnet på boken är ännu ej fastställt, men den ges ut av det danska bokförlaget Lindhardt & Ringhof under 2018. 


Pjäsen Svek spelas på Intiman fram t o m 26 april 2017.

Läs mer och köp biljetter här 


Foto
: Emmalisa Pauly