""
Kostym
Bakom kulisserna

Kostymprovning för Cyrano

Kostymerna i Cyrano de Bergerac, som är designade av Maria Gyllenhoff, är skapade för att vara tidstypiska men samtidigt fulla av detaljer som berättar något om de olika personerna i föreställningen. Med hjälp av tygtryck, spännande materialval och andra kreativa lösningar har Malmö Stadsteaters skräddare förverkligat Marias designidéer. I detta bildreportage får du besöka kostymateljén under en av många kostymprovningar med skådespelarna.

Med utsikt över innerstadens takåsar hittar vi Malmö Stadsteaters kostymateljé högst upp i Hipphuset på Kalendegatan. En arbetsplats full av tyg, nålar och designskisser.

Idag är det kostymprovning för Rikard Svensson och Dilan Amin som i flera scener kommer att fäktas och hantera värjor. Rikard Svensson medverkar som skådespelare men är även fäktkoreograf. Därför ingår det för honom att se till att kostymerna är anpassade för de rörelser som fäktningsscenerna kräver. Här går han igenom ett av plaggen tillsammans med skräddaren och kostymkoordinatorn Andrea Stenman och designern Maria Gyllenhoff.

 

Dilan och Rikard testar hur långt de behöver kunna sträcka armarna för att kunna dra sina värjor inför stridsscenerna och skräddaren Max Osvald Denizou tar mått.

Att skapa kostymer till teaterpjäser är en knepig avvägning mellan design och funktion. Det blir ofta flera provningar med efterföljande justeringar och många kreativa lösningar.

I denna föreställning har många kostymer mönster och grafisk form som hänger samman med personen som bär kläderna. Här är det en överrock som bärs av den världsvane greven Antoine de Guiche, spelad av Göran Dyrssen. Hela hans kostym ser ut att vara skapad av en världskarta med sigill från tidigare erövringar och fredsfördrag.

Nära grevens kostym står Roxanes klänning med mönster i lila färg som sprider sig över det vita tyget. Roxane spelas av Karin Lithman och tanken är att hon ska likna en blomma i kontrast till alla böcker och stridande män. Idén hämtade Maria Gyllenhoff från en upp-och-ner-vänd tulpan. 

Värdshusvärden Ragueneaus kläder bär på ingredienser till hans många maträtter. Flera av kostymerna är handmålande av teaterns patinerare Alicja Ekerholm och är konstverk i sig själva. Många av tygerna som använts har tryckts upp med mönster och motiv endast för denna föreställning. De flesta kostymerna är handsydda och finns endast i ett exemplar.

 

I vår version av Cyrano de Bergerac är det mycket inslag av musik som framförs live på scen. Självklart har musikerna kläder som ser ut att vara skapade av nothäften.

Skräddaren Max Osvald Denizou sitter och jobbar med den kostym som Christian, spelad av Alexander Jubell, ska ha på sig.

 

Flera av kläderna i föreställningen är skapade av präglat läder. Många gånger är teknikerna bakom skapade utifrån vad som finns att tillgå. Här har korkbitar och vaddering limmats och pressats ihop i flera lager. På så sätt klarar även plaggen påfrestningen av att bäras och bytas flera gånger varje kväll under en lång intensiv spelperiod.

I provrummet hittar vi självaste Cyrano de Bergerac som spelas av Johannes Wanselow. Här i en väst som skapats för att efterlikna ett läderomslag till en gammal bok med både reliefprägling och metallbeslag.

Under pandemin har teatern satt upp strikta regler kring hur många som får vistas i provrummen samtidigt samt vilka moment som kräver att personalen bär munskydd. Handspriten är heller aldrig långt borta.

Utgångspunkten för alla de kostymer som skapas i ateljén är Maria Gyllenhoffs kostymskisser. Här är ett exempel på design för en av Cyranos skjortor, med ett kalligrafiskt mönster på bröstet.

Förutom design och hur väl kostymerna passar gäller det att testa hur enkelt kläderna går att sätta på sig då skådespelarna ofta har snabba klädbyten mellan olika scener.

 

Maria ordnar med Cyranos cape - så här blev kostymen i verkligheten!

Det som är spännande med vår uppsättning av Cyrano de Bergerac är att historien pendlar mellan att utspela sig på ett vanligt småstadsbibliotek i nutid och originalpjäsens Frankrike för över 300 år sedan. Hur allt detta ska hänga ihop får du se när du besöker vår huvudscen Hipp under spelperioden 19/9 - 28/11 2020.

 

Foto: Emmalisa Pauly

 

Läs mer om Cyrano de Bergerac här

 

 

 

Läs mer om