""
Repetitioner pågår!
Bakom kulisserna

Repetitioner pågår!

Karl-Bertil Jonssons julafton är tillbaka! Årets stora familjeföreställning på Malmö Stadsteater repas för full inför premiären. Arbetet startade i oktober i våra repetitionssalar på Stadt Hamburg. Här är ett bildreportage gjort av Emmalisa Pauly som besökte skådespelarna och regissören Sara Cronberg innan hela gänget flyttade in på Hipp.  

Med över hundra olika ljud skapar ljuddesignern David Gülich både rekvisita och förstärker karaktärernas rörelser live under föreställningens gång.

Att designa ljudet i denna föreställning har handlat mycket om att studera skådespelarnas arbete och hitta rätt tillfällen där ljud som t ex fotsteg, glaskrossning och paketskrammel förstärker upplevelsen på bästa sätt.

Skådespelarna Linn Mildehav, Katja Lobas och Lars-Göran Ragnarsson går igenom manus inför arbetet med nästa scen. Dramatiseringen av Tage Danielssons novell är gjord av Sofia Fredén och under repetitionerna görs små finjusteringar för att replikerna ska fungera bra på scen.

 

Hans-Peter Edh spelar berättaren i föreställningen och i början av pjäsen tänder han ett ljus. För att illusionen ska fungera krävs en perfekt timing mellan honom och ljudläggaren David Gülich.

Katja Lobas spelar den hemlösa flickan Isabella som alltid befinner sig utomhus. På scenen kommer det inte finnas kulisser eller rekvisita som berättar var karaktärerna är, istället berättas detta genom ljudeffekter, kroppsrörelser, kostymval samt att det ibland uppstår lokala snöfall på scenen.

En viktig del i föreställningen är julbordscenen där skådespelarna, med endast ljud och rörelser, lurar publiken att de festar kring ett bord fyllt med julmat. De skär upp julskinka, doppar i grytan och öppnar sillburkar. Skådespelarna Johannes Wanselow och Linn Mildehav tränar här på att hantera julmaten på rätt sätt i samspel med David Gülichs ljudeffekter. 

Skådespelarna Sven Boräng och Linn Mildehav lyssnar på regissören Sara Cronbergs instruktioner. Snart ska de repetera scenen där Tyko Jonsson kämpar med att få julstjärnan på plats högst upp i julgranen.

Det du ser på bilden är ljudet av familjen Jonssons julgran sprängfylld av utsmyckning och tingel-tangel.

"Ska du lukta på glöggen, pojk?" Rita skyddar Karl-Bertil från Tykos överförfriskade glöggprovning samtidigt som systern Ingrid snabbt passar på att lukta på den berömda glöggen. Familjen Jonsson spelas i år av Linn Mildehav, Sven Boräng, Johannes Wanselow och Lilja Fredriksson.

Tyko Jonsson stretchar inför årets brottningsmatch med julgranen medan Rita söker skydd inför den kommande katastrofen.

Tempo och tajming är viktigt i denna föreställning då flera av skådespelarna har många olika roller vilket kräver snabba byten bakom kulisserna. I repsalen är scenen markerad med tejp i golvet och delar av scenografin är uppbyggd och markerad med scenpodier. Skådespelaren Johannes Wanselow övar här på ett byte där han på bara några sekunder ska byta roll från Rita Jonsson till en uteliggare.

Lilja Fredriksson spelar Karl-Bertil Jonsson och under repetitionsarbetet har hon provat olika sätt att jobba fram Karl-Bertils speciella karaktär med hjälp av glasögon, peruk och mimspel. Exakt hur hon gör detta och vad hon har på sig finslipas ända fram till premiären i nära samarbete med scenografen och kostymdesignern Daniel Åkerström-Steen och teaterns mask- och kostymavdelning.

Här står Johannes Wanselow överst i den scenografi som på Hipp kommer att vara som en rödmålad amfiteater. Nu har han bytt roll igen till en nyrik hipster vars julklapp skänks av Karl-Bertil till en fattig. Tyko och Karl-Bertil Jonsson åker runt för att be alla drabbade höginkomsttagare om ursäkt.

Många personer är inblandade kring repetitionsarbetet. Ljus- och ljudteknik måste också planeras i detalj för att skådespelarna ska synas och höras på bäst sätt under föreställningen. Detta påverkas självklart av repetitionsarbetet som avgör hur skådespelarna kommer att röra sig på scenen och vad de gör.

Så slutligen en bild från en ganska kaotisk repetition av slutscenen där även delar av det tekniska teamet kommer att medverka. Snart är hela pjäsen repeterad för första gången och nu återstår det bara ca 30 genomdrag och ett hundratals finjusteringar av scener, mask, kostym, ljus och ljudeffekter. Sen är vi redo för premiär lördagen den 17 november 2018. Välkomna!

Foto: Emmalisa Pauly

Karl-Bertil Jonssons julafton spelas 17 november-5 januari. Läs mer om föreställningen här.