Kö utanför entrén till Hipp någon gång i slutet av 1940-talet
Bakom kulisserna

Revyhistoria på Hipp

”Här kommer manna,
skånska mannar,
det ser I väl
feda o granna,
o riga min liv o min själ!”


Edvard Persson tillsammans med delar av revyensemblen


På annandag jul 1926 inträffade en enorm succé på Hipp. Nyårsrevyn Me rullebör och tollabössa, med bland andra Edvard Persson, hade premiär och publiken var helt exalterad: 

”Maken till premiär har jag aldrig skådat. Man klappade i händerna och grät och skrek av fröjd. Det applåderades genast, så snart man fick se en av de stilfulla dekorationerna, det applåderades nästan var gång en människa kom in på scenen, det applåderades åt musik och åt sång och åt dans, åt kvickheterna och de relativt få dumheterna, åt skinande dräkter och åt skinande nakenhet”, skrev signaturen ”Sic” i Sydsvenskan.


Lättklädda damer och skönsjungande män var ett vanligt inslag i Oscar Winges revyer

 

Teaterdirektören Oscar Winge hade tre år tidigare tillträtt som chef för Hipp. Hans ledstjärna var att skapa teater som Malmöborna ville ha. Det skulle vara mycket publik och låga biljettpriser. Operetter, revyer och lustspel dominerade repertoaren och just nyårsrevyerna blev Hipps stadigaste kassasuccéer. Det hade spelats revy även innan Oscar Winges tid. Redan 1911 spelades den första helaftonsrevyn i Hipps cirkusmanege och de nära 2 000 åskådarplatserna räckte knappt till.


Dansare ur en av Hipps allra tidigaste Revyer

 

Oscar Winges första revy som teaterdirektör hette Runt horisonten och hade premiär 1 januari 1923. Men det var först med ovan nämnda Me rullebör och tollabössa som nyårsrevyer blev en självklarhet på Hipp. Winges favoritförfattare till revyerna var Sven Gustafsson och Nils Bie. En annan revyförfattare var ingen mindre än poeten Hjalmar Gullberg som tillsammans med Bengt Hjelmquist skrev kupletter till två revyer. Även tidens främsta revykung Karl Gerhard gästspelade på Hipp i början av 1940-talet.


En stolt Karl Gerhard i praktfull Revykostym

 

Allt som allt blev det 27 revyer på Hipp under Oscar Winges tid 1923-1944. Då han istället blev lyrisk chef på nybyggda Malmö Stadsteater 1944 tog hans fru Elsa över direktörskapet för Hipp mellan 1944-1950. Hon fortsatte med revytraditionen och skapade succéer som Hipp, vi leve! (1944) och Hipps rundtur (1948). Den sista nyårsrevyn på Hipp blev Knydegille (1949), och den sista föreställningen på det hela taget innan Hipps stängdes 1950 var den legendariska Lorden från Gränden med Nils Poppe.


Feststämning med mexikanskt tema bakom scenen inför kvällens föreställning

 

Under jul- och nyår 2015 väckte vi liv i den gamla revytraditionen på Hipp igen! Under ledning av den svenska krogshowens okrönte konung, Hans Marklund, tar vår ensemble temperaturen på vår samtid och presenterar ett pärlband av sketcher, sånger och dansnummer på Hipp. Med Hipps spännande revyhistoria i ryggen blickade vi framåt och skapade en revy i tiden - En ny Revy. Som alltid på Hipp var det högt i tak och precis som på Oscar Winges tid ingick teaterchefen i ensemblen.


Cecilia Lindqvist, Mari Götesdotter, teaterchef Petra Brylander, Hans-Peter Edh, Susanne Karlsson och Mattias Linderoth i En ny revy

 

Att sätta upp humorföreställningar är en tradition som lever kvar och utvecklas vidare på Malmö Stadsteater alla scener. På Studion i Hipphuset, där Unga Teatern idag håller till, har tidigare humorkonceptet Blow Up! bjudit in publiken till humorkvällar och Intiman har en lång tradition av att sätta upp komedier under hösten. De senaste två säsongerna har vi sett SITCOM - en TV-fri kväll och Lars von Triers Direktören för det hela.


Annika Kofoed, Cecilia Lindqvist, Evamaria Björk och Susanne Karlsson i humorföreställningen På gränsen

Säsongen 2016/2017 är det Anna Petterssons tur att utforska humors sprängkraft med humorföreställningen På gränsen som spelas på Intiman 3 dec 2016 - 28 jan 2017

 

Fakta ur Hipp: Cirkusen som blev teater, som blev kyrka, som blev teater, red. Jan Richter, Malmö 1993.
Historiska bilder: Sydsvenskans bildarkiv
Foto En ny revy och På gränsen: Emmalisa Pauly