""
Bakom kulisserna

Teckningar och fantasi blir till teater

Hur ser en drömvärld ut om barnen själv får rita och bestämma? Föreställningen En annan värld bygger på teckningar av åtta barn från Syrien och Irak som nyligen kommit till Sverige. Vid sex tillfällen under våren träffade barnen teaterns dramapedagog Anna Hellerstedt och dramaturgen Sofia Westerlund och genom dramaövningar och teckningsövningar skapade de tillsammans en fantasivärld. Teckningarna skickades till animatören Charlotte Rodenstedt som gav teckningarna rörelse och liv. Konstnärerna från teatern lyssnade in barnens fantasier och tankar och utvecklade en berättelse, ett manus med karaktärer, skapade ett rum, musik och ljus. Det var denna värld som publiken sedan fick besöka i En annan värld. I detta bildreportage kan du följa processen fram till urpremiären på Studion i Hipphuset.

En annan värld är ett samarbete med Barn i väntan (BIV)/Barn i Start (BIS), som är en gruppverksamhet inom Individuell Människohjälp som riktar sig till asylsökande familjer respektive familjer som nyligen fått uppehållstillstånd i Sverige.

 

Ifall du hade en låtsaskompis, hur skulle då den se ut? Ibrahim och Husein Mohammed Najem är i full gång att rita hur just deras kompis hade sett ut. 

 

Vad händer i låtsasvärlden när det blir farligt? Ibarahim Mohammed Najem ritar sin låtsaskompis i en båt. Plötsligt kommer ett stort läskigt monster in och med sin jättehand rycker den kompisen ifrån Ibrahim. 

 

Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Ibrahim och Husein Mohammed Najem gestaltar sina låtsaskompisar. Ibrahim och Husein är varsin häst, som gärna rider snabbt bredvid varandra. 

 

Husein Mohammed Najem visar vad som kan hända när det blir farligt. Då kan det nämligen komma ett UFO och suga upp låtsaskompisen upp i rymden. 

 

Bild 05 

Vernissagedags, och alla konstnärer är samlade. Från vänster: Leen Ahmad Atain Al Mohammed, Rawan Ahmad Atain Al Mohammed, Malak Khalid Kasim, Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Ibrahim Mohammed Najem, Abdul Ibrahim Alshhabi, Husein Mohammed Najem och längst fram Walid Mahmoud Alshhabi i spagat.

 

En skål utbringas för konstnärerna! 

 

Parallellt med att barnen ritar teckningar börjar Charlotte Rodenstedt från Bloody Honey att animera det som redan är ritat. Det är alltså Charlotte som gör så att låtsaskompisen rör på sig. Hon fixar också så att hästarna springer och fiskarna sprattlar i skvalpande vågor. 

 

För att kunna planera vad som ska hända exakt när, behövs ett storyboard. Ett storyboard är ett slags bildmanus som gör det enklare för Charlotte att planera hur länge animationerna ska pågå, och vad som ska hända härnäst. 

 

Första mötet med det konstnärliga teamet! Regissör Sara Cronberg berättar om föreställningen för konstnärerna, som får se sina teckningar få liv för första gången. Hästen Bruce Lee och katten Bibi jazzar loss på projektionsduken. 

 

Dramapedagog Anna Hellerstedt och Reem Ahmad Atain Al Mohammed skrattar tillsammans åt låtsaskompisens Matilda som plötsligt blivit på dåligt humör. 

 

Charlotte Rodenstedt visar hur man gör när man skapar en animation av en teckning. Här får Huseins häst Bruce Lee liv. 

 

Leen Ahmad Atain Al Mohammed testar på att göra ljudeffekter till föreställningen, påhejat av kompositören Toni Martin Dobrzanski, skådespelaren Lilja Fredrikson och sin mamma. 

 

Skådespelare Lilja Fredrikson och regissör Sara Cronberg repeterar föreställningen. Det är milimeternoga att Liljas rörelser ska klaffa med animationen, och därför måste varje scen gås igenom flera gånger. 

 

Premiärdags! Några minuter innan föreställningen ska börja. Förväntansfullt väntar Reem Ahmad Atain Al Mohammed, Malak Khalid Kasim, Rawan Ahmad Atain Al Mohammed tillsammans med de andra inbjuda i foajén. 

I föreställningen spelar skådespelaren Lilja Fredrikson teater tillsammans med de animerade teckningarna som projiceras på fyra väggar och golvet på Studion. 

 

Applådtack tillsammans med skådespelare Lilja Fredrikson. 

 

Premiärfest den 8 september 2017 med godis och läsk och gruppbild på hela teamet som tillsammans tagit fram föreställningen. 

Fotografier: Emmalisa Pauly

En annan värld spelades på Unga Teaterns Studion 8 sept till 21 okt 2017

Läs mer om föreställningen här

En prisad föreställning!

I början på 2018 fick En annan värld flera priser och omnämnanden i teaterbranschen.

Glada för att ta emot pris på Scenkonstgalan var Alexandra Hill, producent på Unga Teatern, kompositör Toni Martin Dobrzanski, animatör Charlotte Rodenstedt och skådespelare Lilja Fredrikson. 

Svenska Teaterkritikers Förenings föreningens barn- och ungdomspris

Motivering:

”På ett snillrikt och lekfullt sätt görs teckningar ritade av nyanlända barn till både scenografi och medspelare i detta starkt visuella äventyr om rädsla, ensamhet och vänskap. Med animationer och ljuddesign växer en annan värld fram ur det vita scenrummet – en som fångar både fantasins väsen och barnets demoner.”

Priset för Årets formförnyare på Scenkonstgalan 2017

Motivering:

"Barnens teckningar blir till animationer som skapar en magisk och poetisk fantasivärld som förundrar. Vänliga hästar, hyggliga människor och grönskande gräs kontrasteras av ett regn av bomber och eld som slukar allt liv. Den nästan ordlösa föreställningen får mycket sagt om vad barnen har med sig i bagaget, från rara djur och coola zombies till ruinerande städer och hemmen som bombats till grus.
   En starkt visuell föreställning med en konstnärlig process som präglats av delaktigt medskapande på riktigt. I denna tekniskt avancerade fantasivärld kommer drömmar om en annan verklighet till liv på väggar, på golv, i hjärtan. Tekniken används på ett nydanande sätt för att ge röst, form och färg åt berättelser från barn som flytt."