En tekniker med headset står med ryggen mot kameran och händerna i sidorna och tittar på vad som sker på scenen. Där står tre artister kring en låda på ett bord. En lina hänger från taket ner över ett hål i golvet. En text är projicerad på ett tyg i fonden
Repetitioner pågår!
Bakom kulisserna

Unikt samarbete kring teatercirkus

Guds olydiga revben är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater, Cirkus Cirkör och Dramaten. Föreställningen bygger på Gunilla Thorgrens bok med samma namn och är en absurd, rolig och skräckfylld upptäcksfärd genom årtusenden av kvinnohat och förtryck - och av envist motstånd. Medverkar gör både skådespelare, cirkusartister och flera andra yrkesgrupper från alla tre samarbetspartners och för regin står Tilde Björfors. Arbetet med föreställningen har varit en gemensam process där vi utbytt lärdomar och erfarenheter mellan institutionerna och samtidigt skapat något nytt och gränsöverskridande inom flera olika områden. Urpremiären ägde rum den 21 mars på Dramatens stora scen och i detta bildreportage kan du följa arbetet när föreställningen flyttade in på vår scen Hipp ett par dagar innan Malmöpremiären den 4 maj 2019.

Foto: Emmalisa Pauly

 

Det är mycket som ska klaffa tekniskt kring föreställningens många cirkusnummer. Här är det Marilen Ribot Estelrich, i rollen som Inanna, som får på sig en sele inför ett höghöjdsnummer. Personal från Malmö var med under de sista speldagarna i Stockholm för att lära sig föreställningen och tekniker från Dramaten följde med till Malmö för att lämna över och anpassa stafettpinnen på plats på Hipp. Cirkus Cirkörs personal (bilden) medverkar i arbetet på båda orterna.

Guds olydiga revben är en resa genom historiskt kvinnoförtyck och uppror med start i berättelsen om Adam och Eva. I föreställningen möts skådespelare och cirkusartister, talade teaterscener och fysiska cirkusnummer, och skapar en unik helhet.

Här repeteras en scen där Jungfru Maria introduceras och (bokstavligen) höjs till skyarna genom att riggern Niklas Ney agerar mänsklig motvikt vid sidan av scenen.

Belysta tygdraperier används för att skapa skuggfigurer och andra effekter. Ljusdesignen har skapats av Patrik Angestav och i Malmö sköts ljuset av ljusteknikerna Johanna Lindborg och Robert Claesson.

Skådespelarna och artisterna repeterar upp föreställningen som de tidigare spelat i Stockholm. För teknikerna i Malmö blir det urpremiär. 

Även artisterna har tekniska uppgifter på scenen, som att säkra varandra under vissa cirkusnummer. Samspel och tillit är jätteviktigt under en föreställning som blandar skådespeleri och cirkusnummer.

Skådespelaren Sven Boräng i samtal med den tekniska personalen på hemmascenen i Malmö. Josefina Johansson tar över rollen som sufflös i föreställningen - en viktig livlina för både skådespelare och cirkusartister då alla har repliker i föreställningen.

Gunilla Thorgren spelas av Cecilia Lindqvist och det är genom hennes historia vi får se Bibeln ur en ny synvinkel.

Hipp användes till Cirkusföreställningar redan vid invigningen 1899 och scenen lämpar sig bra för högtflygande konster.

Sven Boräng i rollen som Martin Luther repeterar med sufflören Josefina Johansson. Efter att våra Malmö-skådespelare tillbringat den första speltiden på Dramaten så är det nu dags att flytta in på hemmaplan Malmö Stadsteater tillsammans med sina nya kollegor från Stockholm.  

Skådespelaren Cecilia Lindqvist spelar Gunilla Thorgren som guidar publiken genom sitt utforskande av Bibeln och är den enda av de medverkande som är på scenen under hela föreställningen. Skönt att ha tillgång till en bekväm fåtölj. 

I uppsättningen skildras såväl häxjakt och förföljelse som motstånd och uppror. Här hänger artisten Karoline Aamas i håret under häxprocessen.

Ljud, ljus, kostym och all annan teknik repeteras in av teamet inför Malmöpremiären. Allt ifrån slänggungor till motorsågar måste fungera och timas med millimeterprecision.

 

Guds olydiga revben spelar på Hipp mellan 4-29 maj 2019. 

Läs mer och boka biljetter här