""
Kostym
Bakom kulisserna

Vad gör en kostymdesigner och skräddare på teatern?

Att spela teater är att låtsas vara någon annan. En viktig del i att bli någon annan är kostymen man bär på scen. Kostymateljén på teatern är en värld bland nålar och paljetter med massor av spännande saker att upptäcka.

""

Skådespelaren Johannes Wanselow provar sin kostym i Cyrano de Bergerac 2020. Designen gjorde Maria Gyllenhoff. Foto: Emmalisa Pauly

I det konstnärliga teamet kring en pjäs ingår en kostymdesigner, skräddare och koordinator. Vad skiljer dem åt? Beroende på teaterns storlek ser kostymavdelningen olika ut, men på Malmö Stadsteater arbetar ett team om fem personer som alla har olika specialinriktningar inom skrädderi, samt en sektionschef. De syr och köper in det som behövs för att skapa kostymer till varje pjäs under en spelsäsong. 

Kostymdesigner kallas den som designar kläderna på papper, alltså tecknar skisser, som skräddarna sedan utgår ifrån. Kort sagt kan man säga att kostymdesignern har visionen och skräddarna skapar den visionen. 

""

Skisser till tant Juliane i Hedda Gabler 2022 av kostymdesignern Maja Mirkovic.

– Vi gör i genomsnitt 12 produktioner per år och vi jobbar med kanske 4-5 produktioner samtidigt. I ett litet skrädderi blir man varandras arbetsledare, eller koordinator, för en produktion. Till skillnad från ett större ställe där man kanske bara syr på löpande band utan att kanske veta så mycket om pjäsen. Koordinatorn är ansvarig för en pjäs, går igenom skisserna med kostymdesignern och lägger upp arbetet, berättar Paola Billberg Johansson som är chef för kostym- och maskavdelningen. Hon har själv en bakgrund som kostymör.

Den som är koordinator för en pjäs beställer tyger, håller koll på budget och tidsplanen för arbetet. När det är en stor ensemble och mycket jobb att göra händer det att man tar in extrapersonal för att hinna med. Att sy kläder för teater är ett annat sätt att ta sig an ett plagg än i film och konfektion (kläder i butik). Eftersom kläderna måste vara lätta att ändra och samtidigt hållbara krävs det en annan slags noggrannhet. Teaterkostymer utsätts för väldigt mycket slitage. Det kräver ofta mycket experimenterande för skräddarna. Man behöver veta vad det ska användas till, ska det utsättas för blod, vatten, kan materialet tvättas efteråt? Ibland behövs flera uppsättningar av en kostym för att det slits så mycket under varje föreställning.

""

Skådespelare Rikard Svensson, kostymkoorindator/skräddare Andrea Stenman och kostymdesigner Maria Gyllenhoff, under kostymprovningen till pjäsen Cyrano de Bergerac 2020. Foto: Emmalisa Pauly

– Vårt jobb ligger så pass mycket tidigare än alla andras i samma produktion. Det är mycket som fortfarande är oklart men kostym ska egentligen vara färdigt långt innan de [skådespelarna] har utformat sin roll, säger Andrea Stenman.

Det gäller att vara uppfinningsrik när man jobbar med teaterkostymer. Man kommer undan med kreativa lösningar eftersom publiken inte ser kläderna på nära håll, till skillnad från film där allting syns tydligt i närbild. Utsidan är det viktigaste men på insidan kan kostymen vara konstruerad på ett annorlunda sätt, på grund av lagningar och kreativa lösningar beroende på hur plagget ska användas. Det är jätteviktigt att veta vad pjäsen handlar om och var någonstans det sker byten. Då kan det till exempel bli en balklänning med blixtlås i ryggen som går snabbt och lätt att byta.

""

Ett exempel på ett utmanande jobb var en paljettklänning till Artisten som skulle vara två klänningar i en. Här bär skådespelaren Jan Unestam klänningen som karaktären Madam Gregor.  Foto: Emmalisa Pauly

I den kommande produktionen En midsommarnattsdröm ska en kostym delas i två delar av ett svärd, vilket är en utmaning som skräddarna arbetar med just nu. 

– Ingenting är omöjligt. Det är spännande med det här jobbet, att ta sig an grejer som man tänker “vad är det här för någonting, det kommer aldrig gå.” Man får ha dialog med regissör och kostymdesigner om vad som är möjligt, säger Paola.

Allting som sys sparas i ett kostymförråd men teatrar lånar också av varandra. Malmö Stadsteater lånar ibland kostymer från Malmö Opera och från Köpenhamn och de i sin tur lånar av oss. Utöver sömnad är det många andra hantverkskunskaper som skräddarna måste kunna. Hattmakeri och att jobba med läder och päls är några sådana specialområden. Skräddarna har ett nära samarbete med mask- och rekvisitaavdelningen. Ibland kan det vara en otydlig gräns mellan vad som är kostym och vad som är rekvisita.

""

Skådespelare Kerstin Andersson provar sin kostym till pjäsen Hedda Gabler 2022, med hjälp av kostymdesigner Maja Mirkovic, maskansvarig Siv Nyholm och koordinator/skräddare Marie Jonsson. Kostymkoordinatorn måste förhålla sig till en budget och antalet timmar de har för varje pjäs. Om det är en mindre budget får man återanvända gamla saker mycket mer. Nästa steg är att se hur mycket pengar man har att spendera, hur stor ensemblen är och hur många byten som sker under föreställningen.

Fram till 2008 var teaterns kostymateljé uppdelad i dam- och herrskrädderi med en chef för varje avdelning. Damavdelningen sydde bara damkläder och herr sydde bara herrkläder. Att sy kläder för kvinnor och män är nämligen två olika yrken i grunden. En skräddare kan förstås vara utbildad i båda men det vanligaste är att välja en inriktning. Idag är det blandat, alla anställda arbetar i samma ateljé under en och samma chef.

""

Skräddare Max Osvald Denizou i kostymateljén. Foto: Emmalisa Pauly

""

Tyg med motiv av notblad. Foto: Emmalisa Pauly

Fakta om kostym och skrädderiyrken inom teatern:
Arbetsplatsen kan se väldigt olika ut beroende på om teatern har ett mindre eller större skrädderi. Rollfördelning och ansvarsområden kan också variera mellan olika teatrar. På Malmö Stadsteater jobbar fem fast anställda skräddare som också är koordinatorer. 

Om du är nyfiken på att jobba med skrädderi och kostymdesign inom teater, kan du läsa eftergymnasial utbildning på till exempel tillskärarakademi. Utbildningen har inriktningarna klänning, damsömnad och herrsömnad. Drapering är en annan inriktning av design, som innebär att göra mönsterkonstruktion på en provdocka istället för på papper. Teatern är en speciell miljö att arbeta i, därför är det viktigt att ha någon form av teatererfarenhet med sig samt bred kunskap och arbetslivserfarenhet inom skrädderi, om man vill arbeta med det.