""
Historia
Bakom kulisserna

Vem var Ortrud Mann?

Föreställningen Ortrud Mann är en fri tolkning av hur det gick till när Sverige fick sin första kvinnliga professionella dirigent - om hur Ortrud Mann som konstnär tog sig an både uppdraget och alla de motsättningar och utmaningar som uppgiften medförde. Hanna Nygren som skrivit manuset har intervjuat Ortruds anhöriga och flera personer som hon arbetat med genom åren, men förställningen är en dramatisering kring vad Ortrud kan tänkas ha fått uppleva. I detta bildreportage med bilder från Sydsvenskans bildarkiv, får du möta den historiska personen som föreställningen inspirerats av.

Ung kvinna spelar piano med ytterkläder på sig

Ortrud Åkerberg vid pianot någon gång i början på 1940-talet. Källa: Sydsvenskans Bildarkiv

Ortrud Mann föddes 1917 som Ortrud Åkerberg i Arlöv utanför Malmö. Hon växte upp i en musikalisk familj och hennes pappa Herman Åkerberg var kantor i Caroli kyrka i Malmö. 

Under sin musiklärarutbildning väcktes hennes intresse att dirigera och med stöd från hennes lärare, som såg hennes stora begåvning, bestämde hon sig för att satsa på dirigentyrket. Detta var ett stort beslut eftersom hon mötte motstånd och fick höra kommentarer som ”dirigera, det är karl-göra” och att ”ingen kommer att ge någon anställning till en kvinnlig dirigent”. 

”ingen kommer att ge någon anställning till en kvinnlig dirigent”

Till vänster Ortrud Mann på Hippodromteatern 1944 och till höger leder hon orkestern på Malmö Stadsteater. Källa: Sydsvenskans Bildarkiv

Men trots att många tvivlade på hennes förutsättningar, att som kvinna få uppdrag som dirigent, fick hon 1944 anställning på Hippodromteatern i Malmö. Därmed blev hon den första kvinnan i Sverige att få uppdraget att leda en professionell orkester. Och redan året därpå fick hon jobbet som kapellmästare på Malmö Stadsteater.

Ortrud Mann under en konsert vid Musikernas dag i Folkets Park i Malmö juni 1948. Fotograf: Otto Ohm Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Inför Ortrud Manns debut, som dirigent på Hippodromteatern, gör tidningen SE ett stort bildreportage om händelsen och på omslaget av tidningen ser vi en bild där Ortrud poserar passionerat med sin dirigentstav i munnen. En bild som troligen arrangerats av pressfotografen för att illustrera inledningen till bildreportaget i tidningen:  

Bildtidningen SE nr 11 1944 med Ortrud Mann på omslaget.

"I raden av av yrken som det s. k. svagare könet erövrat från männen har nu fogats ännu ett - orkesterdirigentens."

 

Ortrud sitter med huvudet i ena handen och dirigentpinnen i den andra. Hon ser bekymrad ut.

Ett exempel på bild ur reportaget i bildtidningen SE, nr 11, 1944.

Reportaget handlar inte så mycket om musiken, konserten eller dirigentyrket. Istället presenteras en 24 år ung kvinna inför en enorm utmaning. Ortrud var i själva verket 27 år och samtliga bilder är uppenbart iscensatta för att förstärka dramatiken kring hennes uppdrag att som ung kvinna leda en hel orkester bestående av äldre män.

Detta visar på tidsandan och att det troligen inte var så lätt att bli accepterad som kvinna i en helt mansdominerad yrkesroll på 1940-talet. Men att ha en klar och tydlig bild av vad musiken ska uppnå konstnärligt var, enligt Ortrud Mann, nyckeln till att vinna orkesters respekt och kunna leda alla mot ett gemensamt mål. 

"I en stor orkester har naturligtvis varje musiker sin uppfattning om hur just den symfonin ska spelas och då gäller det att min tolkning ska vara så genomarbetad och suverän att alla 'köper' den."
— Ortrud Mann 

Ortrud Mann tillsammans med delar ur Stockholmsphilharmonikerna 1959. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Ortrud Mann debuterade som dirigent för en symfoniorkester i Linköping 1949, bara fem år efter sitt första professionella uppdrag som kapellmästare på Hippodromteatern i Malmö. Därefter följde snart uppdrag för symfoniorkestrarna i både Norrköping, Göteborg och Stockholm. 

 Ortrud Mann tillsammans med pianisten Käbi Laretei och kompositören Gösta Nystroem 1960. Fotograf: Per Erik Gustavsson Källa: Sydsvenskans bildarkiv.

""

Ortrud Mann dirigent Repeterar inför föreställningen "Hur man lyckas i affärer" som spelades på Oscars i Stockholm 1965. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Ortrud Mann hade en utpräglad slagteknik när hon dirigerade. Den var kraftfull och distinkt, precis som hennes vision kring vad som skulle uppnås med musiken. Det skojades ibland nedsättande om att det såg ut som att hon hängde upp tvätt när hon dirigerade. Men detta var inget som tycktes påverka henne eller hennes arbete – för hon visste vad hon ville uppnå.

Ortrud träffade sin livspartner, dirigenten Tor Mann, under sin utbildning. De gifter sig så småningom och bildar familj i Stockholm där Ortrud fick anställning som dirigent vid Oscarsteatern. Hon gör även TV-konserter och åker på turnéer i Sverige och i Norden. 

Tor Mann 1965 tillsammans med sin livspartner Ortrud Mann och hennes syster skådespelaren Judit Frithiof. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Ortuds dotter Ellika Mann beskriver ett barndomshem där musiken alltid var närvarande vilket bidrog till en lycklig uppväxt. 

“Min mor och min far pratade mycket om musik hemma. Deras entusiastiska samtal var något som jag älskade att lyssna på, för jag upplevde hur viktig musiken var för dem och hur lyckliga de var att få dela detta gemensamma intresse.” 
— Ellika Mann

Ortrud och dottern Ellika

Ortrud Mann spelar piano tillsammans med sin dotter Ellika 1959. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Även om föräldrarna hade musiken som sitt största intresse så fanns det inget påtvingande eller stora förväntningar på dottern berättar Ellika Mann.

“Vi spelade bara på skoj där hemma och jag blev aldrig pressad av mina föräldrar att hålla på med musik. Det fanns alltid en nyfikenhet och glädje kring musiken och det var kanske därför min mor också var en god pedagog.”
— Ellika Mann 

""

Ortrud Mann som ung skådespelare under namnet Gertrud Åkerberg tillsammans med skådespelaren Algot Larsson 1947. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Malmö Stadsteater hade ett speciellt inflytande på Ortrud Mann då hon var anställd här under sina första år som dirigent fram till 1948. Här jobbade även hennes syster Judit Frithiof som skådespelare och även om musiken var Ortruds stora intresse så provade hon även på skådespelaryrket i ett par föreställningar. Hon kom tillbaka till teatern i Malmö vid flera tillfällen under sin karriär men då främst i rollen som dirigent.

Men 1966 blev hon involverad i teaterpjäsen Orkestern där hon bidrog med hjälp vid instudering av musiken och instrumentträning. I föreställningen fick publiken ta del av pratet och skvallret orkestermedlemmar emellan. Om jobbet, publiken och kapellmästaren – det som normalt ingen får höra. Och Ortrud Mann var väl förtrogen med hur en orkester både kan vara en kraft och ett svårt hinder för konsten. 

Repetitioner på Malmö Stadsteater 1966 inför föreställningen på Intiman av Jean Anouilhs pjäs "Orkestern". Från vänster Lena Cederström, Ortrud Mann, regissören Eva Sköld och Folke Sundqvist. Fotograf: Kenneth Olson Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Att som kvinna slå sig fram inom den mansdominerade musikvärlden på 1940- och 1950-talet var ingen lätt uppgift. Dock har Ortrud Mann aldrig i efterhand uttryck att hon upplevt sig behandlad orättvist på grund av sitt kön och om det förekom ogrundad kritik så var det inget som påverkade henne för hon fokuserade alltid på uppgiften.  

Bild på Ortrud Mann tagen av Lennart Romberg i en undervisningssal för ett reportage i Arbetet 1975 Källa: Sydsvenskans bildarkiv

""

Ortrud Mann fotograferad i sitt hem 1994 av fotografen Mats C:son. Källa: Sydsvenskans bildarkiv

Ortrud Mann hade många uppdrag som dirigent, men var samtidigt aktiv som musikpedagog under större delen av sin karriär. Både under tiden i Stockholm och senare i Malmö var det viktigt för henne att få lära ut och sprida sitt intresse för musik. Många som gått lärarutbildningen, deltagit i körer eller amatörorkestrar har mött Ortrud och kan berätta om hennes leende, förmåga att lyssna och alltid hitta glädjen i arbetet med musiken. 

Efter makens död 1974 flyttade Ortrud Mann tillbaka till Malmö för att vara nära sin dotter Ellika som flyttat dit för att studera i Lund. 

Ortrud fortsatte att turnera även efter sin pension och hon tog tillfälliga anställningar både som dirigent och kantor. Hennes sista framträdande gjorde hon 2006, 89 år gammal, då hon dirigerade vid Malmö Latinskolas 600-årsjubileum. Hon avled samma år och ligger begravd på Burlövs kyrkogård.

I höst blir berättelsen om Ortrud Mann, Sveriges första kvinnliga professionella dirigent, en symfonisk teaterföreställning på Malmö Live. Ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus där Malmö Akademiska Orkester medverkar på scen. 

Läs mer om föreställningen här

 

 

Läs mer om Ortrud Mann och hennes engagemang på Malmö Stadsteater 

 

Källor:

Sydsvenskans bildarkiv

Svenskt kvinnobiografiskt lexikon www.skbl.se/sv/artikel/IngridOrtrudMann (artikel av Dan Olsson) 
Samtal med Ellika Mann