
Movements
- Ålder
- Rekommenderas från 12 år
- Längd
- 2 timmar
Rörelse är liv. Vi lever så länge vi rör oss. Och så länge det finns rörelse så finns det hopp. Med teatern, dansen och cirkusens magiska språk utmanar Movements hinder i rörelsens väg.
I en scenvärld av vatten, skuggor, träd och eld rör sig artisterna på flytande öar. På varje ö finns en riktig människas liv, minnen och erfarenheter. För Movements börjar i berättelser från de människor på flykt som anlände till Malmö hösten 2015, och de volontärer som tog emot dem. Ensemblen består av cirkusartister, skådespelare och dansare med ursprung i Afghanistan, England, Iran, Irak, Palestina, Sverige, Syrien, Tjeckien, Turkiet och Österrike. Cirkusnummer och erfarenheter har vävts ihop med artisternas personliga berättelser och upplevelser. Med engagemang och nycirkusaktivism skapas en föreställning om medmänsklighet och gränsöverskridande.
Movements skapas för Hipps unika teaterrum och är sista delen i den trilogi som inleddes med Malmösuccén Borders 2015, och fortsatte i turnéföreställningen Limits 2016.
Ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Cirkus Cirkör.
Bygger på flyktingars egna berättelser!
Movements startar i parallella berättelser från de människor på flykt som anlände till Malmö hösten 2015, och de volontärer som tog emot dem. Det är också en föreställning om hur ett andrum kan sticka hål på medmänskligt engagemang och skapa tomrum med utrymme för rädsla, misstro och splittring. Berättelserna hörs som enskilda röster, körer och genom cirkusens fysiska språk och magi.
– När vi gjorde föreställningen Borders bestämde jag mig för att jag skulle fortsätta jobba med gränser och gränsöverskridande tills den dagen det inte längre behövs! Att få möjligheten att återkomma till Hipps fantastiska cirkuslokaler där vi byggde broar av galler kort innan id-kontrollerna infördes, är både en gåva och ett ansvar som vi tar på största, lustfyllda allvar, säger Tilde Björfors på Cirkus Cirkör.
Föreställningsfakta
Movements regisseras av Tilde Björfors och kompositören Irya Gmeyner skriver musiken och medverkar på scen. Ensemblen består av cirkusartister, skådespelare och dansare med ursprung i Afghanistan, England, Iran, Irak, Palestina, Sverige, Syrien, Tjeckien, Turkiet och Österrike.
I Movements har ensemblen arbetat gränsöverskridande och medskapande. Cirkusnummer och erfarenheter har vävts ihop med personliga berättelser och upplevelser.
I rollerna
Gina
konstnärligt team
Regi
Dramatisering
Scenografi
Scenografi och kostym
Musik
Medkompositör
Bilder från föreställningen
Filmer om föreställningen
ladda ner vårt material
Pressklipp
Överlevnad i dödens mörka rum
<p>Så blir "Movements" en föreställning där publiken tillåts dröja vid komplexa bilder, snarare än att den rycks med i cirkusens fantasteri. Hoppet skildras genom Ashtar Muallems gulklädda flickgestalt, som genom olika balansakter intar ständigt nya skepnader: hon promenerar över folkets huvuden och tar stöd i deras händer, svingar sig i...</p>
Cirkus som motkraft. Artisteri som värmer och väcker publiken
<p>Föreställningen präglas i hög grad av de länder och kulturer som de medverkande flytt ifrån - Syrien, Afghanistan, Palestina - och Irya Gmeyners beresta sång och musik bidrar till att ge Malmö stadsteater en ny, internationell karaktär. Både uttrycksmässigt och tematiskt är det den mest genomtänkta iscensättning som jag sett av Cirkus...</p>
Rörelser över gränser på Hipp
<p>På scen blir det en blandning av avancerade cirkuskonster och berättelser om människor på flykt. Akrobatiska nummer vävs som ett kollage ihop med berättelser om livsöden som alla baseras på intervjuer som gjordes med människor på flykt 2015.</p><p>Flera av artisterna på scen har själva kommit till Sverige som flyktingar. En av dem är Javid...</p>
En hoppfull resa mot en bättre värld
<p>Cirkus Cirkör är ett föredöme när det gäller att skapa en bättre framtid. I Movements finns det utrymme för olika erfarenheter, språk och talanger. Bredden i ensemblen speglar världen och på så sätt blir Movements både ett viktigt inlägg i debatten och ett konkret sätt att arbeta med integration. Det är stort.</p>
Metro Papperstidning - Sk?ne (sidan 5)
<p>Förslagsvis väntar du ett tag till och ser "Movements" som har premiär den 5 maj 2017.</p>
Flyktingarnas vittnesmål blir levande i fysisk poesi
<p>Utsökt scenpoesi överträffar politiska pekpinnar i Cirkus Cirkörs nya "Movements".</p>
Cirkör fortsätter att utmana gränser
<p>Hipps scen är täckt av vatten. Det regnar. Som en gul ängel balanserar Ashtar Muallem på händerna som desperat sträcks upp, förankrad i sitt tyg flyger hon över scenen. Så kommer cirkusartisten Javid Heidari fram från regnet och berättar sin sanna historia om en otrolig flykt. I Movements fortsätter Cirkus Cirkör utforska gränserna.</p>
Flyktingtema med drabbande allvar
<p>Premiärpublikens applåder vill inte ta slut, de är som värmande kramar. Helt rätt, för Cirkus Cirkör visar än en gång hur oerhört betydelsefull kulturen är för att belysa samtiden ur en mängd perspektiv. "Movements" väcker inte bara tårar och ilska, utan ställer även flera angelägna frågeställningar, om oss som individer och vårt samhälle...</p>
Gränsöverskridande
<p>Två stora rörelser. Rörelsen av folkmassorna som var tvungna att lämna sina hem och ta sig hit, och folkrörelsen som uppstod när vi gick man ur huse för att ta emot. Cirkuskonstens kanske viktigaste grundpelare; balans är beroende av en konstant rörelse, som kan uppfattas som en stor styrka, alldeles som känslan av gemenskap när en nation...</p>
Tilde Björfors om rädslan och konsten att hantera den
<p>”Rädslan fyller en viktig funktion, men när den styr oss så kan den direkt vara skadlig inte minst på samhällsstrukturell nivå”, säger Tilde Björfors, regissör och konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör.</p>