""

Erik Gedeon - att skratta åt det svåra

Med sin egen form av sång-drama behandlar Erik Gedeons pjäser ämnen som är tuffa att prata om, men som utforskas med humor i sång och musik. Gedeon är den schweiz-svenska regissören, kompositören och dramatikern som har blivit känd för sin originella berättarstil. Humorn är ett effektivt grepp för att berätta om det som är obekvämt. Publiken kastas mellan skratt och gråt. Skratta åt det som är jobbigt. Gråt åt det fina i livet.

Gedeon hade länge sin hemvist i Tyskland från tidigt 90-tal men bor numera i Sverige. Här slog han igenom med Ingvar - en möbelsaga, som han skrev tillsammans med dramatikern Klas Abrahamsson. Pjäsen är ett sång-drama med Ingvar Kamprad som huvudperson och hade svensk premiär på Malmö Stadsteater 2010. 

Bild från Ingvar en möbelsaga.
Ingvar - en möbelsaga 2010. Foto: Peter Westrup

Döden, fascism och kapitalism är några av ämnena som Erik Gedeon skrivit om. Andra uppsättningar som spelats i Sverige är Evigt ung (Wermland Opera 2010), Min vän fascisten (Malmö Stadsteater 2012), Den fria viljan (Uppsala Stadsteater 2018) och Meningen med döden (Uppsala Stadsteater 2020). Samtliga verk har spelats på scener runt om i norra europa.

Drivkraften bakom Gedeons arbete är att berätta en bra historia. I Min vän fascisten är sex debattglada barndomsvänner på utflykt till en saltstänkt brygga i skärgården. Idyllen rubbas smått när en nazist plötsligt dyker upp ur vassen. Han vill också vara med. Han vill också sjunga och dansa, ha det kul och mysigt. Med ett leende på läpparna och med en sång förklarar han sin syn på kärlek och gemenskap.

Bild från Min vän fascisten.
Min vän fascisten 2012. Foto: Peter Westrup

I arbetet med Ingvar - en möbelsaga var huvudtemat kapitalism. Frågan om det finns god kapitalism berättas genom Ingvar Kamprad och historien om möbelimperiet IKEA. Huvudpersonen Ingvar Kamprad porträtteras både positivt och negativt, en komplex person precis som vi alla är. 

Bild från Evigt ung,
Evigt ung 2017. Foto: Emmalisa Pauly

Evigt ung handlar inte om evig ungdom men om att både ungdom och ålderdom är ett sinnestillstånd. Man är inte äldre än man gör sig. En grupp åldrande skådespelare håller sig kvar vid teatern och vägrar att reduceras till sin ålder. De längtar efter kärlek, sex och party på ålderns höst. Det är en  berättelse om att vilja ha makten i sitt eget liv fastän man blivit gammal. 

Gedeon är inte rädd för de stora frågorna eller för att provocera publiken. Metoden är att utforska genom ett komiskt filter. Det blir konstnärligt intressant att ta i ämnen som kapitalism och fascism. Som att hela livet är ett drama där vi alla är lite absurda. Människans värld är tragikomisk. 

Att kunna skratta åt det som skaver kan ha en frigörande effekt. Som i Meningen med döden som kompromisslöst utforskar de existentiella frågorna. Vad är det för mening med att leva om vi alla ändå måste dö? Alla har vi det gemensamt att vi en dag ska dö. Vi vet bara inte när. Då kan vi lika gärna prata om det. 

Bild från Meningen med döden.
Meningen med döden 2022. Foto: Emmalisa Pauly

Meningen med döden spelas på Malmö Stadsteater Intiman 1/10 - 7/12 2022. Läs mer och boka biljetter.