
Teatern möter Malmös unga
2015-10-20
Anna Hellerstedt och Karim Rashed är dramapedagoger på Unga Teatern, och jobbar med all den verksamhet som kanske inte syns för allmänheten. De har också hjälp av ytterligare två pedagoger. Genom Stora Teaterkursen har de en nära kontakt med skolans värld. Karim var med när fröet till Stora Teaterkursen såddes 2010:
– Teaterledningen ville stärka vår relation till den unga publiken. Att vi skulle få direktkontakt med dem så att alla Malmöbarn skulle känna sig hemma på Malmö Stadsteater. Tanken var att barnen skulle känna att det här är deras teater, och att här görs teater av deras böcker och berättelser. Vi behöver ha den här nära kontakten med barn och unga för de är vår viktigaste publik, menar Karim.
Konst och pedagogik i symbios
Mötet med skolans värld
Unga Teatern når ut till stora delar av Malmö och jobbar på skolor i alla stadsdelar och möter därmed barn både inne i stan och i förorten. Stora Teaterkursen riktar sig främst till årskurs 3 till 5, därför att barnen då är i en bra ålder där de kan kommunicera, ta till sig kunskap och erfarenheter, och vågar testa nya saker. I de här åldrarna är de också bra på att jobba i grupp.– Det är jätteviktigt att ha en god kontakt med lärarna, och det mesta löser sig om vi har det, förklarar Anna. Eleverna deltar utifrån sina förutsättningar. Om någon t ex varit med i teaterövningarna men sedan blir för blyg vid uppvisningen då kan hen vara med ändå och göra annat, som att vara teatertekniker, tända och släcka lampor, och att hjälpa till med rekvisita. Då är man ändå med och i högsta grad delaktig. De flesta barnen vill delta, men det är inget tvång.– Vi har lärt oss mycket om hur kursen ska fungera för alla oavsett vad de har för förutsättningar, säger Karim. Elever med koncentrationssvårigheter, särskilda behov, eller ingen kulturvana är det mycket värt att ha direktkontakt med. Vissa elever som inte annars tagit plats i klassen lyste bra i Stora Teaterkursen. De var aktiva och delaktiga, så att även deras lärare såg skillnad och blev superglada av att se detta. Det är ett bra tillfälle för dessa barn att visa vad de kan och vill.
Forskningsrapporten
Under läsåret 2013/2014 följde forskarna Balli Lelinge och Jonas Alwall från Malmö Högskola arbetet med Stora Teaterkursen ute i skolorna. De följde två av dramapedagogerna i deras arbete och kan i sin rapport Stora Teaterkursen: effekter och möjligheter konstatera att Stora Teaterkursen utifrån sina egna målsättningar framstår som en mycket lyckad satsning. I forskningsrapporten påpekas dessutom att kursen ger verktyg som är livsviktiga för elevernas utveckling, självförtroende och kamratskap. Hur känns det att få så gott betyg av två experter?– Det är självklart en väldigt fin bekräftelse på kursen och vårt arbete, säger Anna. Allt vi egentligen redan visste fick vi bekräftelse på, och det känns jätteskönt. Vi fick helt enkelt en bekräftelse på att Stora Teaterkursen fungerar och gör skillnad. Dramapedagogik ses ju fortfarande som ganska flummigt i skolans värld, och därför är rapporten viktig då den visar på alla positiva effekter.