
Vi skapar Astrid Lindgrens "I skymningslandet"
2025-06-18
Från och med januari 2025 har Malmö Stadsteater tagit över Drömmarnas hus verksamhet i Rosengård med uppdraget att starta en filial med namnet Malmö Stadsteater Rosengård. En av de traditioner vi stolt bär vidare är den att göra sommarteater utomhus med medverkande barn på scen. På en gröning vid von Lingens väg 132 på Malmö Sommarscen spelade vi under helgen den 14-15 juni Astrid Lindgrens I skymningslandet. På scen stod inte mindre än 40 barn från vår kursverksamhet och Malmö Kulturskola. Föreställningen har inneburit hårt arbete från alla medverkande, både på och bakom scen, men också varit minst lika givande för alla inblandade.
I föreställningen har fyra av våra skådespelare och två musiker varit med tillsammans med en teater- och en cirkusgrupp från vår kursverksamhet, samt en kör från Malmö Kulturskola - totalt 40 barn. De olika grupperna har övat och repeterat var för sig och tillsammans i en idrottshall i Rosengård vid några enstaka tillfällen. Det har krävt mycket logistik och planering. Inte minst från Linn Mattsson Tillberg som har varit koordinator för barngrupperna. Hon har varit kontakten mellan producenten Alexandra Hill och de olika grupperna med respektive pedagoger, och den som haft ansvar för att samordna repetitioner och att alla har det de behöver vid rätt tillfälle.

– Det har varit väldigt lärorikt och spännande att jobba med barngrupperna som har varierande vana på olika områden. Under den här tiden har de lärt sig jättemycket av varandra och övrig personal från teatern. Hur alla roller hänger ihop och hur en föreställning växer fram, säger Linn.
Alla tas på allvar
Ambitionen från regissören Hedvig Claesson har hela tiden varit att lära barnen så mycket som möjligt om teater. För att göra det har barnen varit delaktiga i produktionen och processen från start.
– När vi sitter i en ring med skådespelare och kursdeltagare, vuxna och barn, får alla komma till tals och blir tagna på allvar. Vi har tagit till vara på barnens input"och fortsätter. Det är så viktigt att all personal tar barnen på allvar och det har de verkligen gjort, säger Hedvig
Musiken får ta plats
Ett sätt att föra berättelsen vidare har varit med musik. Jan-Erik Sääf och Kristin Rosendahl har skrivit musik och text för piano, klockspel, olika blåsinstrument och flera andra instrument. Samtidigt har de övriga medverkande lärt sig texter, danssteg och rörelser till musiken.

– Musiken och rörelserna blev också ett sätt att uttrycka olika saker i föreställningen, säger Hedvig.
Nyfikenhet har varit vägen framåt
Alla barn har varit nyfikna och ivriga på att lära sig mer om hur saker och ting fungerar, och en av alla saker som Hedvig sett att de lärt sig är hur man berättar en historia med kroppen. Hur visar man att man är stressad och sen till något - utan att prata? Hur visar man med kroppsspråk att man är arg, eller kär? På samma sätt har de också tagit mer och mer initiativ och ansvar under processens gång. Vissa har tagit sig an roller som annars görs av en scentekniker eller professionell skådespelare.

– Det har varit så fint att se dem växa från sina kurser till att bli utmanade i en såhär storproduktion, och få se dem så stolta. Nästan lite malliga, på ett bra sätt!, säger Linn.













I skymningslandet är en av de tidigare sagorna av Astrid Lindgren och var med i novellsamlingen "Nils Karlsson pyssling" 1949.