
Lärarmaterial till Macbeth
2025-09-16
Det här är ett lärarmaterial till föreställningen Macbeth av William Shakespeare – en uppsättning utöver det vanliga. Skådespelaren Fredrik Gunnarson spelar samtliga roller och står också bakom text, regi och scenrum. I det här materialet hittar du handlings- och karaktärsbeskrivning, intervju med Fredrik Gunnarson, tematik och diskussionsfrågor, samt tips på böcker och filmer relaterade till Macbeths tematik.
HANDLINGSBESKRIVNING
När den skotske generalen Macbeth möter tre häxor får han höra deras profetior: han ska först bli thane av Cawdor och sedan kung, medan hans vän Banquos ättlingar en dag ska ärva tronen. När den första spådomen slår in väcks hans ambition, och uppmuntrad av sin hustru Lady Macbeth beslutar han sig för att påskynda ödet genom att mörda kung Duncan och ta kronan. Drivna av maktbegär och oro förlorar de båda snart greppet om verkligheten, och Macbeth låter undanröja alla han uppfattar som hot, bland annat Banquo.
Till sist reser sig adeln mot hans tyranni. Häxornas gåtfulla varningar visar sig ha en dubbel mening: fienderna närmar sig maskerade av Birnam-skogens grenar, och Macduff avslöjar att han inte är ”född av kvinna” utan genom kejsarsnitt. I striden dödar Macduff Macbeth, och därmed återställs ordningen när den rättmätige arvingen Malcolm blir kung.

VEM ÄR VEM MACBETH?
Här kommer en kort beskrivning av några karaktärer som dyker upp i föreställningen, som alla spelas av Fredrik Gunnarson:
William Shakespeare – Berättare som guidar oss genom föreställningen.
Macbeth – En framgångsrik general, modig men ambitiös. När han får spådomarna från häxorna börjar han dras in i tankar på makt, mord, skuld och paranoia.
Lady Macbeth – Macbeths hustru, stark, manipulativ, ambitiös. Hon pushar Macbeth att göra det han tvekar inför. Senare plågas hon av skuld och ångest.
Häxorna – Övernaturliga figurer som sår frön av profetior och öde. De skapar “möjligheten” för Macbeths ambitioner.
Banquo – Macbeths vän, också general. Han får spådomar, men hans reaktion är inte lika drivande som Macbeths. Hans eftermäle och efterkommande (“Banquos barn ska bli kungar”) fungerar som ett dåligt samvete och en fara i Macbeths ögon.
Kung Duncan – Den rättmätige kungen. När Macbeth mördar honom bryts ordningen.
Macduff – Motståndaren, den som till sist konfronterar och besegrar Macbeth. Symbol för rättvisa och hämnd.
Sigvard – en ung soldat som slåss med Macbeth
Mördare 1 och 2 – Är lejda av Macbeth att mörda Banquo
VEM VAR WILLIAM SHAKESPEARE?
William Shakespeare (1564–1616) är utan tvivel världslitteraturens mest kände och spelade dramatiker. Hans dramatiska produktion består av sammanlagt 37 pjäser. Mycket om Shakespeares liv är osäkert, men han föddes i Stratford-upon-Avon där hans far var köpman och senare borgmästare. Shakespeare gifte sig med Anne Hathaway, som var omkring åtta år äldre än honom. Vad man vet fick de tre barn, varav en pojke, Hamneth, dog vid 11 års ålder. Shakespeare tillbringade mesta delen av sin tid hemifrån och verkade som både skådespelare och dramatiker i London. Han var en av initiativtagarna till byggandet av Globeteatern (The Globe), som han också blev delägare i.
Under den första fasen i författarskapet skrev Shakespeare historiska krönikespel t ex Richard III, men också kärlekskomedier t ex Så tuktas en argbigga, Mycket väsen för ingenting, En midsommarnattsdröm och Trettondagsafton. Senare tillkom flera av hans tragedier: Romeo och Julia, Hamlet, Othello, Kung Lear och Macbeth. Mot slutet av sin karriär skrev Shakespeare ett antal sagospel, bl a Stormen. Under de sista åren av sitt liv var Shakespeare åter bosatt i sin födelsestad.
Det speciella med Shakespeares pjäser är att de kombinerar tidlös mänsklig erfarenhet med språklig genialitet. Han skildrar universella teman, som kärlek, makt, svartsjuka, skuld, identitet och frihet, på ett sätt som fortfarande känns relevant. Hans språk är rikt på metaforer, ordlekar och nyskapade uttryck, många som lever kvar i engelskan idag. Dessutom lyckas han väva ihop det tragiska och det komiska, högt och lågt, vilket gör pjäserna mångbottnade och öppna för tolkning i olika tider och kulturer.

INTERVJU MED FREDRIK GUNNARSON
Shakespeares Macbeth, det är stor tragedi. Vad var det som lockade dig att ta dig an den, och dessutom gestalta alla roller själv?
– Det har med min teater i Bjärnum att göra. Det har gått bra i flera år, men jag kände att det var dags att spänna bågen och anta en större utmaning. Då tänkte jag att jag inte har spelat en riktig klassiker, och Shakespeare är klassikernas klassiker. Han är ju upphovet till allting. Sedan tycker jag att Macbeth är den tydligaste av hans femaktare, den har så jäkla bra karaktärer och storyn är guld. Man följer den från A till B till C och det är så spännande, och språket är helt fantastiskt.
Jag har spelat Macbeth innan, men det var något helt annat. Nu har jag grävt ner mig i pjäsen och läst olika tolkningar. Det var som att jag mötte den på nytt, fast jag har varit med i den en gång tidigare. Går det verkligen att spela den på en person så att det blir begripligt? Det var då jag skapade alter ego-karaktären William, som på något sätt är en berättare, och han är så stolt själv över sina karaktärer.
Att spela Shakespeare innebär alltid en balansgång mellan tradition och förnyelse. Hur har du tänkt kring att vara trogen textens ursprung samtidigt som du verkligen gör din egen personliga tolkning?
– Jag är oerhört trogen storyn. I de flesta spelscener använder jag Hagbergs översättning, och när jag själv har skrivit till har jag gjort det på blankvers. Så även min text följer blankversen. Sedan finns det scener i pjäsen som är prosa, men det är ju Shakespeare som valt att skriva så. Han går fram och tillbaka mellan blankvers och prosa i originalet.
Jag är otroligt trogen en Shakespeare-tradition – att blanda den tramsigaste humorn med det djupaste allvar och svärta. Jag gör på inget sätt våld på Shakespeare, utan snarare jobbar jag i hans tradition. Det är lite barnslig humor på bästa sätt. När Lady Macbeth och Macbeth börjar inse att de har tappat all moral och bara går ner sig djupare och djupare i helvetet, då ska jag våga ta det på största allvar och på andra ställen ska jag våga vara tramsig.
Det är både en slags Stanislavskij-teater, där jag identifierar mig med rollen till hundra procent, men också lite Brechtianskt när jag visar upp och säger: ”Titta på den här människan, se hur den reagerar.” Och ibland är jag den människan. Det är något slags Brecht möter Stanislavskij över det hela. William Shakespeare-alter egot i föreställningen blir lite av en Herman Lindqvist-gubbe som stannar bilden vid slagfältet och berättar vad vi ser.
Det är viktigt för mig att folk förstår historien. Jag vill att både vana och ovana teaterbesökare ska få någonting ut av det här.
Det här är min hyllning till teaterkonsten. Jag hade tre ledord: teater, teater, teater. Vad finns det för klyschor och fördomar om teater? Jag tog med alla jag kunde komma på – det är ballongbyxor, blankvers, gycklare, peruker, stort överspel, och det är tramsigt och allvarligt. Det här är en kärleksförklaring till teater.
Pjäsen är full av maktbegär, kärlek, öde och skuld. En riktigt blodig och grym berättelse. Vad händer med dessa teman när den görs om till monolog, förstärks de eller förändras på något sätt?
– Ett tema jag tagit fasta på är hur paret Macbeth blir så lockade av de här profetiorna att de glömmer bort att det finns en baksida. De har inget tålamod att vänta på att Macbeth ska bli kung, så de försöker själva skapa fram de här profetiorna och ta makten över sitt öde – men glömmer att det finns ett pris att betala.
För mig är det intressant hur deras resa går från pionjäranda, glädje och nyrikedom till vad det krävs för att behålla makten. Hur de sen kommer in i den här våldsspiralen och hur det äter upp dem. Det finns många olika analyser, men när Macbeth kommer hem och säger att det finns en profetia om att han ska bli kung, då säger ladyn att det ska han bli – och nu gör vi så här. Hon kan bara få makt genom honom. Macbeth själv är egentligen alldeles för feg och räddhågsen.
Det är många rollkaraktärer att ta tag i, har du någon favorit?
– Jag vet inte, jag älskar dem alla. Men Sigvard, han är en osjungen hjälte. Trots sin ringa ålder vågar han utmana Macbeth och är bara med en minut med två-tre repliker. Sedan dör han snabbt.
TEMATIK OCH DISKUSSIONSFRÅGOR
Makt och ambition
Hur långt är någon villig att gå för att få makt? Vad kostar det? Hur förändras personen på vägen?
Skuld och samvete
När handlingar ”överskrider” det moraliska, hur reagerar psyket? Hur påverkar ånger och skuld ens världsbild och relation till andra?
Öde och fri vilja
Häxornas profetior ger Macbeth möjligheter, men är han tvingad att följa dem? Finns det fri vilja? Hur mycket ansvar har han?
Identitet och rollspel
I denna uppsättning blir det tydligt att det finns många ”masker” – Macbeth som general, Macbeth som make, Macbeth som kung, Macbeth som mördare. En och samma person men många roller – hur definieras vi av våra handlingar?
Makt och kön
Lady Macbeths roll, förväntningar på kvinnor och män, press från omgivningen. Hur används könsroller för att manipulera?
Paranoia
Macbeth blir mer och mer isolerad, ser hot överallt, blir rädd för uppror, spöken, svek. Hur påverkar det honom?
Sanning och illusion
Spådomar, häxor, och hallucinationer. Vad är verkligt, vad är inbillat?
Efter föreställningen
Vilka skiften mellan karaktärer märkte ni tydligt? Hur visades det att det var Lady Macbeth vs Macbeth vs häxorna etc?
Hur påverkar det att bara en skådespelare gör alla roller, blir berättelsen mer koncentrerad/intim? Blir det svårare eller lättare att förstå vem som är vem?
FÖRDJUPNINGSTIPS
Böcker
Martin, R.R, George, A Game of Thrones – Kampen om järntronen: https://www.bokus.com/bok/9789137154534/game-of-thrones-kampen-om-jarntronen/
Reid, Ava, Lady Macbeth (eng.): https://www.akademibokhandeln.se/bok/lady-macbeth/9781529910476
Shakespeare, William, Macbeth, i översättning av Göran O Eriksson: https://www.akademibokhandeln.se/bok/macbeth/9789170370120
Filmer och TV-serier
The Tragedy of Macbeth, regi Joel Coen, 2021. Med Denzel Washington och Frances McDormand, stiliserad svartvit tolkning av dramat.
House of Cards, Netflix . Politiskt drama där Frank och Claire Underwood ofta jämförs med Macbeth och Lady Macbeth. 2013–2018, Netflix.
Succession – familjedrama om maktkamp och ambition, där lojalitet och förräderi står i fokus. 2018-2023, HBO.
Game of Thrones, 2011-2019, HBO. Kampen mellan olika adelsätter i det fiktiva riket Westeros, där familjerna strider om Järntronen. Väver ihop maktspel, intriger, förräderi, och hotet från övernaturliga krafter.
House of the Dragon, 2022 – , HBO. Är en prequel till Game of Thrones och utspelar sig ca 200 år tidigare. Fokuserar på Targaryen-dynastin, där familjemedlemmar slåss mot varandra om vem som ska ärva tronen, med drakar i centrum.
På webben
Shakespeare’s Globe, resurser, videor, forskning: https://www.shakespearesglobe.com
Läs hela händelseförloppet i Macbeth: https://www.shakespearesallskapet.se/Macbethscenforscen.pdf
