Malmö Stadsteater logo
  • Säsongen 20/21
  • Kalender
  • För skolan
  • Om oss
    • Teaterchef
    • Ensemble
    • Unga MST
    • Arkiv
    • Bakom kulisserna
    • Lediga tjänster
    • Bli en del av teatern
  • Kontakt
  • Teaterchef
  • Ensemble
  • Unga MST
  • Arkiv
  • Bakom kulisserna
  • Lediga tjänster
  • Bli en del av teatern
Din sida
Meny
Två män stirrar på två kvinnor som stirrar tillbaka

Farliga förbindelser

Den här produktionen spelades på
Övriga scener
1/3 1995 - 1/5 1995

Sammanlagt 54 föreställningar

Inför totalt 4603 åskådare

Farliga förbindelser är med mycket fri hand inspirerad av Choderlos de Laclos brevroman från 1700-talet. Det är en episodisk föreställning som behandlar situationer, mycket igenkännbara för en barnpublik.

Till skillnad från många andra barnpjäser som ofta handlar om relationen mellan barn och vuxna, är Farliga förbindelser en pjäs om relationer mellan barn.

Premiär på Kulturhuset Barbacka, kristianstad, 23 februari 1995

Av

Cristina Berglund

I rollerna

På scen

""
Bo-Christer Hjelte
Medverkande
""
Kristina Kamnert
Medverkande
""
Annika Lundgren
Medverkande
""
Kenneth Milldoff
Medverkande

Konstnärligt team

Konstnärligt team

Cristina Berglund
Text
Staffan Valdemar Holm
Regi
Bente Lykke Möller
Scenografi och kostym

Bilder från föreställningen

Två män stirrar på två kvinnor som stirrar tillbaka
Lek
Tre barn

Presslänkar

Vårens bästa kulturtips - hemtrevligt.se
FULLSPÄCKAT Icakuriren guidar till vårens uppsättningar på scener runt om i landet. Vi har valt ut premiärer för teater, dans, opera och musik, här är 40 handplockade höjdpunkter i hela Sverige. Bilder från föreställningarna Århundradets kärlekssaga, Jolanta och En midsommarnattsdröm.
Smärtsamt att erövra den manliga bastionen - Expressen

”Det handlar om hur svårt det är att vara en kvinna i maktposition, om äldre manliga skådespelare som är lätta att samarbeta med tills man säger nej och om bristen på kvinnliga förebilder."

En grym lek med känslor - Scenkonstguiden

”I regissören Ada Bergers lika teatrala som farsartade iscensättning står leken i centrum. Fem centrala figurer har valts ut för att göra om en filmisk berättelse till ett kropparnas språk.”

Adeln intrigerar i Malmö - Dagen Nyheter

”Ensemblen ser ut att ha plockats upp ur en twistpåse, de karikerade överdimensionerade 1700-talskostymerna i grälla färger skulle göra varje femåring överlycklig. Också spelstilen har lämnat realismen långt bakom sig för att i stället hämta inspiration från commedia dell’arte, fars, mim, balett.”

Rollspel i förförelsens tecken - Aftonbladet

”Regin är driven, markisinnan är sin egen sociala konstruktion och Susanne Karlsson daskar sina oneliners saftigt på väggen. 'Jag är född att behärska ditt kön, och hämnas mitt eget' förkunnar hon segervisst under den korpsvarta helluggen och på sidenblanka höga klackar. Hon gör den stora rollen magnifikt, kvinnan som kan strategierna för att utöva och behålla sin makt.”

Drabbande intriger i magisk teaterform - Skånska Dagbladet

”Till detta genomtänkt instängda scenrum och de underbar kostymerna läggs en fenomenal uppvisning i lekfullt skådespeleri där Melker Sörensens koreografi, också genomtänkt in i minst fotrörelse, binder samman berättelsen. Det är på många sätt underhållande och det skrattas också mycket i salongen men inte utan att man tar till sig känslorna som vibrerar under förförelsespelets yta – frustration, självförakt, kärlekslängtan och en desperat känsla att vilja något annat än sin förutbestämd roll.”

Smärtsamt känslodrama blir skojig teaterlek - Sydsvenskan

”Spelet är hårt koreograferat och fysiskt, realismen upphöjd och skruvad. Det är spexigt och fartfyllt, till tonerna av smäktande popballader. Skådespelarna tycks obekväma i sina kostymer, men det är kanske meningen, de snubblar runt som fångar i sina svulstiga krinoliner.”

Smart spel med sex och könsroller - Svenska Dagbladet

”I detta smarta spel med sex och könsroller väcks vår moral och medkänsla, när offren som lurats av smicker och kurtis gråtande utvisas från scenens ombonade gemak. Dessutom betonar Susanne Karlsson att markisinnan på allvar älskar Valmont. Här uttalas alltså tron på kärlek som en reell kraft.”

Med åtrån som vapen - Farliga förbindelser på Malmö stadsteater - Sydsvenskan

Det började 1782 med en anstötlig roman om dekadenta aristokrater. Sju långfilmer och fyra tv-inspelningar senare har "Farliga förbindelser" blivit en scenpjäs. På fredagen är det premiär på Malmö Stadsteaters scen Hipp.

Fransk dekadens - Scenkonstguiden

En vecka av personliga förälskelser till såpa, fransk dekadens och scenkonstförhärligande festiviteter. 

Filmklassiker tar plats på scen - Skånska Dagbladet

En ond lek där en mästermanipulatör ger en annan i uppdrag att förföra en oskuldsfull ung kvinna har överlevt århundradena och färdats från litteraturens till filmens och scenens värld. På fredag tar Farliga förbindelser plats på Malmö stadsteaters scen.

Lekfull pjäs om franska överklassen får nytt liv - 24 Malmö

Lekfull pjäs om franska överklassen får nytt liv i regi av Ada Berger.

Farliga Förbindelser - en lek där nästan allt är tillåtet! - MyNewsdesk

Repetitionsbild ur Farliga Förbindelser, i regi av Ada Berger. På bilden Linn Mildehav (Cécile) och Susanne Karlsson (Markisinnan de Merteuil ). Premiär på Hipp 1 februari 2019.

Bakom kulisserna

Två kvinnor i vita krinoliner halvligger på golvet. En kvinna till höger tittar bort.

Krångliga krinoliner

Köerna ringlar sig ofta långa utanför insläppet till Hipp

Hippodromen – cirkus, kyrka och teater

Publik på Hipp under den tid som det var en cirkus

Teatern som en gång var en cirkus

Du kanske även är intresserad av

""

Kejsarens nya kläder

I andra kanaler

Facebook
Instagram
YouTube

En teater för varje Malmöbo!

Information about Malmö City Theatre in English

Vårt nyhetsbrev