Tre personer där en tilldelas ett pris, en stayett.

Hederspris till Karim Rashed

Grattis Karim Rashed till hederspriset från Arab Theater Institute! Kan du berätta lite om vad det här priset innebär för dig?

– Ja den 10 januari varje år firar teaterinstitutioner i arabvärlden ”Arabiska teaterdagen”. Då delas utmärkelser ut till scenkonstnärer som har gjort ett starkt avtryck med sina insatser under flera år. I år valde de mig bland andra kollegor, men jag är den enda som är ifrån diaspora, alltså att jag lever i ett annat land än mitt ursprungsland. Priset betyder väldigt mycket för mig, det är framför allt en bekräftelse på att jag har lyckats med att vara en kulturbrobyggare. Att mina kollegor uppskattar mina insatser trots att jag flydde från Irak 1994. Detta är en uppskattning som jag är stolt och glad över.

Till vardags är du dramapedagog här på Malmö Stadsteater, och du har ju varit verksam i Sverige under många år, men den arabisktalande delen av teatervärlden verkar följa det du gör. Sätts dina pjäser fortfarande upp där?

– Genom mina pjäser försöker jag skildra frågor som gäller vårt liv i limbo, vi som har hamnat i ett mellanförskap både i diaspora och hemlandet, och bråkar med den existentiella frågan ”att vara eller inte vara”. Därför hamnar mina pjäser också lite i kläm. Nu skriver jag bara på beställning.

Pristagaren poserar med blombukett

Varför tror du att de valde just dig som pristagare?

– I Irak var jag en del av en teaterrörelse som jobbade hårt mot krig och diktatur. Vi riskerade allt när vi överskred de gränser som censuren satt under Saddams regim, men därefter blev rörelsen stark och präglade den irakiska teatern under 90-talet. I Sverige försökte jag att bli en länk mellan svensk och arabisk scenkonst, och har varit konstnärlig ledare för flera olika teaterprojekt, bl.a. Teater för att stoppa våld mot barn i Irak 2006. ”Gilgamesh - mannen som vägrade dö”, ett utbytesprojekt mellan Palestina och Sverige 2007, radioteater för blinda barn i Jordanien och Marocko 2010, och flera workshops för skådespelare och skrivarkurser i Tunisien, Egypten och Kurdistan. Jag har även jobbat med Teater Foratt och Riksteatern i olika projekt för nyanlända scenkonstnärer i Sverige. Jag behöll mina kontakter i de arabiska länderna och därmed lyckades jag bygga broar mellan svenska och arabiska teatergrupper bl.a. i Algeriet och Egypten. Det här den andra gången som jag får pris från Arab Theater Institute i Förande Arabemiraten. 2011 fick jag pris för bästa teatermanus för min teaterpjäs ”I came to see you” som spelades här på Malmö Stadsteater 2015. Denna gång får jag utmärkelsen från både Arab Thetare Institute och Iraqi Artistes Syndicate.