""

Tolvskillingsoperan

Den här produktionen spelades på Hippodromen 25/9 2015 - Fram till  5/11 2015
inför totalt
4341
åskådare Sammanlagt
23
föreställningar
Kom först med maten, sen med er moral. Först måste alla här, var fattig sate, få sin beskärda del av välfärdskakan!
Ålder
Rekommenderas från 15 år
Längd
3 timmar
Drama
Klassiker
Musik och dansteater

Tolvskillingsoperan 1928

Tolvskillingsoperan hade premiär i Berlin på hösten 1928. Bara något år senare skulle Tyskland lamslås av den ekonomiska depressionen och kastas in i en politisk virvelström som ledde till nazismens barbari. Men än blomstrade kulturlivet i Weimarrepubliken, och känslan av att leva vid avgrundens rand bidrog till ett febrilt nöjesliv på krogar, kabaréer och bordeller. Med sina inblickar i denna ljusskygga värld blev Tolvskillingsoperan en stor succé. Om Bertolt Brecht och Kurt Weill tidigare var beryktade för sin konstnärliga och politiska radikalism, hade de nu skapat en sorts musikteater som föll i den breda publikens smak. Snart spelades pjäsen på alla stora teatrar i Tyskland, och det skulle inte dröja länge förrän den var känd över hela världen.

I stor utsträckning berodde dess popularitet på musiken. Weills jazzinspirerade melodier förde tankarna till den amerikanska populärkulturen, som via Hollywoods filmer hade sköljt över Europa liksom den fortsätter att göra det idag, och det råa tonfallet i Brechts visor kände hårdhudade storstadsbor oavsett nationalitet igen. Genom sådana moderna medier som radio och grammofon kunde musiken dessutom snabbt och behändigt nå ut till de flesta människors hem. 

Tolvskillingsoperan sätter fokus på ett samhälleligt problem som i depressionens Tyskland var särskilt akut men som i vår egen tid – och inte minst i vårt eget land – har fått förnyad aktualitet. Pjäsen handlar ju bland annat om tiggare, och sitt namn har den fått därför att den riktar sig till dem som normalt inte har råd att gå på teater. I Brechts text finns det emellertid inget som helst medlidande med samhällets fattiga eller förtryckta. Tvärtom framställer den all sorts humanism och känslomässig empati som något påklistrat.

Bertolt Brecht och Kurt Weill

Bertolt Brecht

Bertolt Brecht (1898 – 1956) var en tysk dramatiker och regissör och ett av de främsta namnen i den moderna teaterns historia. Brecht flyttade till Berlin 1924 och jobbade som dramaturg hos regissören Max Reinhardt. Senare började han själv experimentera som regissör, bl a i samarbete med den socialistiske avantgardisten Erwin Piscator, och inspirerades att arbeta med vad han kallade ”episk teater”. Brecht studerade ingående marxismen och var involverad i den hårdnande konflikten mellan kommunister och nazister i Weimarrepubliken. Med Die Dreigroschenoper (Tolvskillingsoperan) fick han 1928 tillsammans med kompositören Kurt Weill sitt stora genombrott, inte bara i Berlin utan snart också internationellt.

Med sin förmåga att göra scenen till ett forum för tidens sociala och politiska frågor skapade han något väsentligt nytt både som dramatiker och regissör. En levande Brechttradition har funnits på svenska scener sedan den Den kaukasiska kritcirkeln på Göteborgs stadsteater 1951.

Kurt Weill 

Kurt Weill (1900-1950) var en tysk tonsättare, och senare amerikansk medborgare. Han är framförallt känd för sitt nära samarbete med Bertolt Brecht, vilket resulterade i Tolvskillingsoperan (1928) och Staden Mahagonnys uppgång och fall (1927, slutgiltig version 1930). I dessa succéer formade Weill en blandad musikstil med inslag av kabaréartad kuplett, schlager, gatumusik och jazzinfluenser. Med sina marxistiska inslag, musikens otraditionella karaktär och på grund av Weills judiska börd kom dessa och andra verk att utgöra typiska exempel på vad nazismen betraktade som degenererad konst. År 1933 lämnade han Tyskland och slog sig ned i USA, tillsammans med hustrun Lotte Lenya. Weill återvände aldrig till Europa, han skapade sig istället en karriär på Broadway och i Hollywood. 

I rollerna

""
Skådespelare

Mackie Kniven

""
Skådespelare

Polly

""
Skådespelare

Lucy/Vixen

""
Skådespelare

Filch/Dolly

""
Skådespelare

Matthias/en gammal hora

""
Skådespelare

Jakob

""
Skådespelare

Jimmie/en polis

""
Skådespelare

Herr Peachum

""
Skådespelare

Walter/Jenny

""
Skådespelare

Tiger Brown/Molly/Sändebud

""
Skådespelare

Robert/Betty/polis

Fru Peachum

Ed/Smith

konstnärligt team

""
Författare

Originaltext

Författare

Originaltext

Regi

Scenograf

Scenografi

Scenograf

Kostym

Pressklipp

Du kanske även är intresserad av