Malmö Stadsteater logo
  • Säsongen 20/21
  • Kalender
  • För skolan
  • Om oss
    • Teaterchef
    • Ensemble
    • Unga MST
    • Arkiv
    • Bakom kulisserna
    • Lediga tjänster
    • Bli en del av teatern
  • Kontakt
  • Teaterchef
  • Ensemble
  • Unga MST
  • Arkiv
  • Bakom kulisserna
  • Lediga tjänster
  • Bli en del av teatern
Din sida
Meny
Flicka som målar en mustasch med kolkrita.

Trettondagsafton

Den här produktionen spelades på
Hipp
18/3 2016 - 1/5 2016

Sammanlagt 21 föreställningar

Inför totalt 4497 åskådare

Länge leve förälskelsen!

Viola har spolats iland efter ett skeppsbrott. Utklädd till sin tvillingbror Sebastian (som hon tror har drunknat) hamnar hon i tjänst hos hertig Orsino. Viola blir kär i Orsino, men han är kär i Olivia, som är kär i Viola – förklädd till man! I denna romantiska förväxlingskomedi hyllar Shakespeare människans galenskap, och visar hur förälskelsens kraft förhäxar och driver oss från all förnuft och sans.

Det här är ett intensivt trekantsdrama med missförstånd och förväxlingar – en föreställning för alla som varit förälskade, skulle vilja vara förälskade och för alla dem som längtar efter att förälskelsen ska gå över, så att man kan bli sitt rationella jag igen.

Hipp

18/3 2016 - 29/4 2016

Av

William Shakespeare

Ålder

Ålder:  Rek fr 12 år

Längd

Längd:  2 timmar 30 minuter

Spelas i halvarena

I rollerna

På scen

""
Tom Ahlsell
Baron Tobias Rap
""
Yazan Alqaq
Valentine, Präst
""
Hannah Canvert
Viola
""
Hans-Peter Edh
Antonio
""
Josefin Iziamo
Curio
""
Henrik Johansson
Baron Andreas Blek af Nosen
""
Cecilia Lindqvist
Olivia
""
Karin Lithman
Maria
""
Håkan Paaske
Malvolio
""
Kardo Razzazi
Orsino
""
Johannes Wanselow
Sebastian
""
Hampus Hallberg
Kaptenen, Fabian
""
Fredrik Bock
Musiker
""
Emelie Roos
Musiker
""
Dohyo Sol
Musiker

Konstnärligt team

Konstnärligt team

Frede Gulbrandsen
Regi
Tore Sæther
Scenografi
Camilla Bjørnvad
Kostym
Thorsten Dahn
Ljus
Louise Seloy
Koreografi
Emelie Roos
Musikaliskt ansvarig
Dohyo Sol
Musikaliskt ansvarig
William Shakespeare
Originaltext

Vem var Shakespeare?

William Shakespeare (1564–1616) är utan tvivel världslitteraturens mest kände och spelade dramatiker. Hans dramatiska produktion består av sammanlagt 37 pjäser. Mycket om Shakespeares liv är osäkert, men han föddes i Stratford-upon-Avon där hans far var köpman och senare borgmästare. Shakespeare gifte sig med Anne Hathaway, som var omkring åtta år äldre än honom. Vad man vet fick de tre barn, varav en pojke Hamneth, dog vid 11 års ålder. Shakespeare tillbringade mesta delen av sin tid hemifrån och verkade som både skådespelare och dramatiker i London. Han var en av initiativtagarna till byggandet av Globeteatern, som han också blev delägare i.

Under den första fasen i författarskapet skrev Shakespeare historiska krönikespel t ex Richard III, men också kärlekskomedier t ex Så tuktas en argbigga, Mycket väsen för ingenting, En midsommarnattsdröm och Trettondagsafton. Senare tillkom flera av hans tragedier: Romeo och Julia, Hamlet, Othello, Kung Lear och Macbeth. Mot slutet av sin karriär skrev Shakespeare ett antal sagospel, bl a Stormen. Under de sista åren av sitt liv var Shakespeare åter bosatt i sin födelsestad.

Teater på Shakespeares tid

Innan Englands första teater, The Red Lion, byggdes i Londons utkanter 1567, för­de landets många teatertrupper en kring­flackande och osäker tillvaro – utlämnade till väder och vind, lokala makthavares nycker, stråtrövare och osäkra inkomster.

I London styrde protestantiska purita­ner som inte alls uppskattade teater. Det ansågs vara syndigt och man försökte därför stoppa det med alla medel. Teater­byggnaderna placerades vanligtvis utanför stadsgränsen, tillsammans med bordeller och värdshusen av värsta sorten, i en miljö där samhällets vanligtvis mer ljusskygga individer vistades.

Emellanåt tvingades teatrarna stänga ner på grund av den smittrisk de utgjorde. I Lon­don gick gränsen vid 40 dödsoffer per vecka i de regelbundet återkommande utbrotten av pest.

En teatertrupp satte upp ett tjugotal nya pjäser varje år, man stod på scen sex dagar i veckan, spelade vanligtvis olika pjäser varje dag, och hade inte mer än ett par dagar att repetera in en ny föreställ­ning. En föreställning framfördes sällan mer än några gånger per månad, och eftersom en skådespelare ofta hade flera roller i varje uppsättning var de tvungna att memorera enorma mängder text. Man förutsatte ock­så att skådespelarna även hade goda kun­skaper i sång, dans och fäktning.

Skåde­spelaryrket var dessutom förbjudet för kvinnor, så de manliga aktörerna skulle kunna anpassa röst och kroppsspråk till både manliga och kvinnliga karaktärer.

Bilder från föreställningen

Henrik Johansson och Cecilia Lindqvist.
Hannah Canvert och Kardo Razzazi.
Hampus Hallberg, Håkan Paaske, Tom Ahlsell och Henrik Johansson.
Kardo Razzazi.
Karin Lithman och Tom Ahlsell.
Yazan Alqaq, Hans-Peter Edh och Josefin Iziamo.
Cecilia Lindqvist.
Cecilia Lindqvist på scen på Hipp.
Hans-Peter Edh och Johannes Wanselow.
Håkan Paaske.
Tom Ahlsell.
Tom Ahlsell, Johannes Wanselow och Henrik Johansson.
Hampus Hallberg och Hannah Canvert.
Johannes Wanselow och Cecilia Lindqvist.
Kardo Razzazi på en balkong.
Hannah Canvert och Johannes Wanselow.
Ensemblen i Trettondagsafton.

Filmer från föreställningen

Trailer till Trettondagsafton
Trailer till Trettondagsafton

Ladda ner vårt material

PDF icon Ladda ner föreställningsprogrammet
Image icon Ladda ner affischen
PDF icon Inspirationsmaterial Trettondagsafton

Presslänkar

Trettondagsafton på Hipp – en glädjeinjektion - Kulturkollo

I den här föreställningen hade de skruvat upp alla karaktärer till rejält komiska. Ja, det är överdrivet, men det är överdrivet med finess och väldigt mycket glimten i ögat. Och ibland är det så skönt att bara få skratta.

Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion - kulturkollo.se
Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion
Gästblogginlägg: Queerteori och Shakespeare - kulturkollo.se
Tidigare idag skrev jag om en föreställning av Trettondagsafton som går i Malmö just nu.
"Trettondagsafton" på Malmö stadsteater - Dagens Nyheter

Det är också skådespelare som står i centrum på Hipp, och ensemblen verkar ha fått regibefallningen att verkligen ge sig hän. Allra bäst passar det Cecilia Lindqvist, som gör en Olivia full av spännande nyanser som påminner oss om att det här egentligen är en pjäs om förförelse och förblindelse. Henrik Johansson tar också tacksamt emot friheten i sin gestaltning av Andreas Blek af Nosen, och Håkan Paaske gör kanske karriärens finaste roll som Malvolio, Olivias hovmästare som förödmjukas å det grövsta för sin egenkärlek.

Hipp, Malmö: "Trettondagsafton" - Kristianstadbladet

"Malmö dukar upp med ännu ett kostymdrama värdigt en av våra större stadsteatrar. Underbara kostymer och peruker samt smarta scenlösningar. Kistor med färgstark blomsterprakt fyller plötsligt scenen och Hipps scenrum maxas genom belysning och scenografi med höjd och djup. Musiken gör sitt till, sköna inslag från hitlåtar som "Smells like teen spirit" med Nirvana framförda på blockflöjt och mandolin, höjer stämningen. Dåtid och nutid vävs samman och Shakespeares aktualitet bekräftas."

Tankar efter premiären av Trettondagsafton - Kulturbloggen

"Musik, sång och små dansnummer är en bärande del av föreställningen. Jag imponeras av hur de blandar väldigt Shakespearemässig musik med rock och folkmusik och faktiskt får det att fungera. Jag upphör aldrig att förundras över hur återställandet av Hipps klassiska Hippodrom ger regissörer och skådespelare utökade möjligheter och utmaningar. Denna föreställning spelas med publik på tre sidor och en bakgrund bestående av diverse trappor och byggnader. Pjäsen framförs i praktiken i tre dimensioner, vilket som alltid ger mig känslan av att se film live, istället för en traditionell teaterpjäs."

Shakespeare fullträff på Hipp - Skånska Dagbladet

"Det här är en Trettondagsafton som utmärks av ett gediget teaterarbete och framförallt är mycket underhållande."

Färgsprakande för stunden - Sydsvenska Dagbladet

"Spelet är genomgåendetajt, rappt och roligt med Hannah Canvert som karismatisk motor i rollen som Viola / Cesario. Minnesvärd i sin komiska precision är också Cecilia Lindqvist som Olivia och Håkan Paaske är bitvis obetalbar som den högfärdige och snart stukade Malvolio. Alltsammans fjäderlätt förstås, men härligt färgsprakande för stunden."

Lindy Larsson med nystartad orkester på Lejonkulan - news.cision.com
På Dramaten spelade han nyligen narren i Trettondagsafton , och han är också känd för roller som konferencieren i Cabaret på Malmöoperan och Carmen/Escamillo i Carmen på Malmö Stadsteater.
Regissören reder ut Shakespeares turer - skd.se
När regissören Frede Gulbrandsen tar greppet över Shakespeares Trettondagsafton gör han allt för att publiken ska få alla turer i pjäsen klara för sig.
Förhäxade förälskelser i klassisk komedi - sverigesradio.se
Det bjuds på förväxlings- och kärlekskomedi när Malmö Stadsteater sätter upp Shakespeares "Trettondagsafton" på Hipp.
Pressmöte för TRETTONDAGSAFTON av William Shakespeare - mynewsdesk.com
William Shakespeares Trettondagsafton är ett intensivt trekantsdrama fullt av missförstånd och förväxlingar.
Migration och klassiskt drama - här är teatervåren - helahalsingland.se
12: "Blod och eld", Malmö Stadsteater
Teatern tar sig an migrationen - vlt.se
12: "Blod och eld", Malmö Stadsteater
Aktuell 400 år efter sin död - kuriren.nu
+ 5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
"Shakespeare ren energitillförsel" - na.se
5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
"Shakespeare ren energitillförsel" - folkbladet.nu
5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
Astroekologi och musik med Lindy Larsson - här är våren med Dramaten& - news.cision.com
På Dramaten spelade han nyligen narren i Trettondagsafton , och han är också känd för roller som konferencieren i Cabaret på Malmöoperan och Carmen/Escamillo i Carmen på Malmö Stadsteater.
Dubbelt prisadpå Malmöscen - hd.se
Under ett knappt fyrtiotal år var han knuten till Malmö Stadsteater och blev en av teaterns ledande skådespelare.
Dubbelt prisadpå Malmöscen - sydsvenskan.se
Under ett knappt fyrtiotal år var han knuten till Malmö Stadsteater och blev en av teaterns ledande skådespelare.

Bakom kulisserna

Detalj ur scenmodell från Trettondagsafton.

Repetitionerna av Trettondagsafton har börjat!

Portätt av dramaturgen Anna Kölén på Hipp.

Älskade klassiker!

En tom salong på Hipp

Vad betyder alla dessa teaterord?

Publik på Hipp under den tid som det var en cirkus

Teatern som en gång var en cirkus

Du kanske även är intresserad av

""

Tartuffe

""

En familj

""

Meningen med döden

I andra kanaler

Facebook
Instagram
YouTube

En teater för varje Malmöbo!

Information about Malmö City Theatre in English

Vårt nyhetsbrev