
Trettondagsafton
- Ålder
- Rekommenderas från 12 år
- Längd
- 2 timmar 30 minuter
-
Klassiker
-
Komedi
Länge leve förälskelsen!
Viola har spolats iland efter ett skeppsbrott. Utklädd till sin tvillingbror Sebastian (som hon tror har drunknat) hamnar hon i tjänst hos hertig Orsino. Viola blir kär i Orsino, men han är kär i Olivia, som är kär i Viola – förklädd till man! I denna romantiska förväxlingskomedi hyllar Shakespeare människans galenskap, och visar hur förälskelsens kraft förhäxar och driver oss från all förnuft och sans.
Det här är ett intensivt trekantsdrama med missförstånd och förväxlingar – en föreställning för alla som varit förälskade, skulle vilja vara förälskade och för alla dem som längtar efter att förälskelsen ska gå över, så att man kan bli sitt rationella jag igen.
Vem var Shakespeare?
William Shakespeare (1564–1616) är utan tvivel världslitteraturens mest kände och spelade dramatiker. Hans dramatiska produktion består av sammanlagt 37 pjäser. Mycket om Shakespeares liv är osäkert, men han föddes i Stratford-upon-Avon där hans far var köpman och senare borgmästare. Shakespeare gifte sig med Anne Hathaway, som var omkring åtta år äldre än honom. Vad man vet fick de tre barn, varav en pojke Hamneth, dog vid 11 års ålder. Shakespeare tillbringade mesta delen av sin tid hemifrån och verkade som både skådespelare och dramatiker i London. Han var en av initiativtagarna till byggandet av Globeteatern, som han också blev delägare i.
Under den första fasen i författarskapet skrev Shakespeare historiska krönikespel t ex Richard III, men också kärlekskomedier t ex Så tuktas en argbigga, Mycket väsen för ingenting, En midsommarnattsdröm och Trettondagsafton. Senare tillkom flera av hans tragedier: Romeo och Julia, Hamlet, Othello, Kung Lear och Macbeth. Mot slutet av sin karriär skrev Shakespeare ett antal sagospel, bl a Stormen. Under de sista åren av sitt liv var Shakespeare åter bosatt i sin födelsestad.
Teater på Shakespeares tid
Innan Englands första teater, The Red Lion, byggdes i Londons utkanter 1567, förde landets många teatertrupper en kringflackande och osäker tillvaro – utlämnade till väder och vind, lokala makthavares nycker, stråtrövare och osäkra inkomster.
I London styrde protestantiska puritaner som inte alls uppskattade teater. Det ansågs vara syndigt och man försökte därför stoppa det med alla medel. Teaterbyggnaderna placerades vanligtvis utanför stadsgränsen, tillsammans med bordeller och värdshusen av värsta sorten, i en miljö där samhällets vanligtvis mer ljusskygga individer vistades.
Emellanåt tvingades teatrarna stänga ner på grund av den smittrisk de utgjorde. I London gick gränsen vid 40 dödsoffer per vecka i de regelbundet återkommande utbrotten av pest.
En teatertrupp satte upp ett tjugotal nya pjäser varje år, man stod på scen sex dagar i veckan, spelade vanligtvis olika pjäser varje dag, och hade inte mer än ett par dagar att repetera in en ny föreställning. En föreställning framfördes sällan mer än några gånger per månad, och eftersom en skådespelare ofta hade flera roller i varje uppsättning var de tvungna att memorera enorma mängder text. Man förutsatte också att skådespelarna även hade goda kunskaper i sång, dans och fäktning.
Skådespelaryrket var dessutom förbjudet för kvinnor, så de manliga aktörerna skulle kunna anpassa röst och kroppsspråk till både manliga och kvinnliga karaktärer.
I rollerna
Baron Tobias Rap
Valentine, Präst
Viola
Antonio
Curio
Baron Andreas Blek af Nosen
Olivia
Maria
Malvolio
Orsino
Sebastian
Kaptenen, Fabian
Musiker
Musiker
Musiker
konstnärligt team
Regi
Scenografi
Kostym
Ljus
Koreografi
Musikaliskt ansvarig
Musikaliskt ansvarig
Bilder från föreställningen
Filmer om föreställningen
ladda ner vårt material
Du kanske även är intresserad av
Pressklipp
Aktuell 400 år efter sin död
+ 5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
Shakespeare så klart!
I Malmö spelas Trettondagsafton på Hipp och till hösten spelas i Macbeth på Maxim i Stockholm med Mikael Persbrandt och Marie Richardsson i huvudrollerna.
Shakespeare fullträff på Hipp
<p>"Det här är en Trettondagsafton som utmärks av ett gediget teaterarbete och framförallt är mycket underhållande."</p>
Gästblogginlägg: Queerteori och Shakespeare
Tidigare idag skrev jag om en föreställning av Trettondagsafton som går i Malmö just nu.
Tankar efter premiären av Trettondagsafton
<p>"Musik, sång och små dansnummer är en bärande del av föreställningen. Jag imponeras av hur de blandar väldigt Shakespearemässig musik med rock och folkmusik och faktiskt får det att fungera. Jag upphör aldrig att förundras över hur återställandet av Hipps klassiska Hippodrom ger regissörer och skådespelare utökade möjligheter och...</p>
Dubbelt prisadpå Malmöscen
Under ett knappt fyrtiotal år var han knuten till Malmö Stadsteater och blev en av teaterns ledande skådespelare.
Pressmöte för TRETTONDAGSAFTON av William Shakespeare
William Shakespeares Trettondagsafton är ett intensivt trekantsdrama fullt av missförstånd och förväxlingar.
Hipp, Malmö: "Trettondagsafton"
<p>"Malmö dukar upp med ännu ett kostymdrama värdigt en av våra större stadsteatrar. Underbara kostymer och peruker samt smarta scenlösningar. Kistor med färgstark blomsterprakt fyller plötsligt scenen och Hipps scenrum maxas genom belysning och scenografi med höjd och djup. Musiken gör sitt till, sköna inslag från hitlåtar som "Smells like...</p>
Veckoutmaning: karaktärer i utkanten | Kulturkollo | Ett bloggkollektiv med läsglädje
Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion
Dubbelt prisadpå Malmöscen
Under ett knappt fyrtiotal år var han knuten till Malmö Stadsteater och blev en av teaterns ledande skådespelare.
Förhäxade förälskelser i klassisk komedi
Det bjuds på förväxlings- och kärlekskomedi när Malmö Stadsteater sätter upp Shakespeares "Trettondagsafton" på Hipp.
"Trettondagsafton" på Malmö stadsteater
<p>Det är också skådespelare som står i centrum på Hipp, och ensemblen verkar ha fått regibefallningen att verkligen ge sig hän. Allra bäst passar det Cecilia Lindqvist, som gör en Olivia full av spännande nyanser som påminner oss om att det här egentligen är en pjäs om förförelse och förblindelse. Henrik Johansson tar också tacksamt emot...</p>
Ungdomar i utkanten av normen | Kulturkollo | Ett bloggkollektiv med läsglädje
Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion
Astroekologi och musik med Lindy Larsson - här är våren med Dramaten&
På Dramaten spelade han nyligen narren i Trettondagsafton , och han är också känd för roller som konferencieren i Cabaret på Malmöoperan och Carmen/Escamillo i Carmen på Malmö Stadsteater.
Regissören reder ut Shakespeares turer
När regissören Frede Gulbrandsen tar greppet över Shakespeares Trettondagsafton gör han allt för att publiken ska få alla turer i pjäsen klara för sig.
Djupdykning om queerteori och Shakespeare
<p>Queerteori och Shakespeare på Hipp 2 april kl 13!</p>
Popularitetstips | Kulturkollo | Ett bloggkollektiv med läsglädje
Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion
"Shakespeare ren energitillförsel"
5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
Lindy Larsson med nystartad orkester på Lejonkulan
På Dramaten spelade han nyligen narren i Trettondagsafton , och han är också känd för roller som konferencieren i Cabaret på Malmöoperan och Carmen/Escamillo i Carmen på Malmö Stadsteater.
TANKAR EFTER PREMIÄREN AV TRETTONDAGSAFTON I MALMÖ
<p>Musik, sång och små dansnummer är en bärande del av föreställningen. Jag imponeras av hur de blandar väldigt Shakespearemässig musik med rock och folkmusik och faktiskt får det att fungera. Jag upphör aldrig att förundras över hur återställandet av Hipps klassiska Hippodrom ger regissörer och skådespelare utökade möjligheter och...</p>
Trettondagsafton på Hipp – en glädjeinjektion
<p>I den här föreställningen hade de skruvat upp alla karaktärer till rejält komiska. Ja, det är överdrivet, men det är överdrivet med finess och väldigt mycket glimten i ögat. Och ibland är det så skönt att bara få skratta.</p>
"Shakespeare ren energitillförsel"
5/3 "Trettondagsafton" av Frede Gulbrandsen, Malmö Stadsteater
Färgsprakande för stunden
<p>"Spelet är genomgåendetajt, rappt och roligt med Hannah Canvert som karismatisk motor i rollen som Viola / Cesario. Minnesvärd i sin komiska precision är också Cecilia Lindqvist som Olivia och Håkan Paaske är bitvis obetalbar som den högfärdige och snart stukade Malvolio. Alltsammans fjäderlätt förstås, men härligt färgsprakande för...</p>
Om Stina Wirsén och William Shakespeare
Bland minnesbilderna dyker En midsommarnattsdröm vid Öresundsbron med Eva Rydberg som en fantastisk Puck upp, charmiga versioner av En midsommarnattsdröm och Trettondagsafton i Regents Park i London, en något färglös Richard III på Dramaten i regi av Stefan Larlsson och en annorlunda Så tuktas en argbigga som en könskamp runt ett...
Kulturkollo möter: Lawen Mohtadi | Kulturkollo | Ett bloggkollektiv med läsglädje
Trettondagsafton på Hipp - en glädjeinjektion