Man står och läser från en pärm med manus medan en annan man sitter på en stol och lyssnar

Repdagar med fokus på texten

Pjäsen Bränder, av Wajdi Mouawad, är skriven lite som en tragedi från antiken, men handlar om händelser som pågår i dag och gör det i en berättarform som är filmisk och poetisk likt en thriller med magiska inslag. Föreställningen kommer att innehålla en spektakulär föränderlig scenografi, filmiska musikinslag och böljande projektioner som förhöjer upplevelsen på scenen. Men grunden i dramat utgörs av text och skådespeleri, så under ett par inledande veckor har regissören Gorki Glaser-Müller repeterat "naket" tillsammans med skådespelarna utan dessa förhöjande inslag för att hitta kärnan i berättelsen. Här är bilder från ett besök på Malmö Stadsteaters repsalar i början på februari 2024.

Man i profil tittar åt höger och lyssnar konsetrerat. I bakgrunden syns en annan man med manuspärm i handen.
Regissören Gorki Glaser-Müller och i bakgrunden skådespelaren Viktor Nyström Sköld Foto: Erik Roman

Det var tematiken kring svårigheten att prata om upplevda trauman från ett annat land som fick Gorki att fastna för pjäsen som även har gjorts i en filmversion. Han har erfarenheter av denna tystnad i sin egen relation med sina föräldrar som flydde från Pinochets diktatur i Chile under 1970-talet. 

Tre skådespelare sitter och lyssnar på en person i förgrunden som ger instruktioner.
Gorki ger instruktioner till skådespelarna Katarina Lundgren-Hugg, Viktor Nyström Sköld och Fredrik Gunnarson inför repetitionerna av en ny scen.  Foto: Erik Roman

Gorki har tidigare främst arbetet som filmregissör och gjort två uppmärksammade dokumentärfilmer, Children of the Enemy och Gorki vs Pinochet, också på samma tema som Bränder.

En kvinnlig skådespelare står med manus i handen och väntar på sin tur att ge sin replik.
Katarina Lundgren-Hugg väntar på sin ingång i scenen.  Foto: Erik Roman

Bränder handlar om kvinnan Nawal som flytt från sitt hemland och byggt upp ett nytt liv med sina två barn, tvillingarna Janine och Simon. Nawal, som spelas av Katarina Lundgren-Hugg, har nyligen dött då pjäsen börjar. Men hennes liv spelas sedan upp parallellt med att hennes barn börjar söka efter svar kring hennes tidigare liv och hemligheter i hemlandet. På detta sätt är det en pjäs som har två parallella handlingar som vävs ihop på slutet då Nawals stora hemlighet avslöjas.

En man står med hängande huvud och mössan i händerna medan en annan närmar sig och slår peppande sin knutnäve mot den förstes axel.
Viktor Nyström Sköld i en scen med Fredrik Gunnarson. Foto: Erik Roman

Barnen, som spelas av Viktor Nyström Sköld och Elina Norén Sandberg, får inledningsvis ta del av sin mors testamente med stöd av Nawals vän, notarien Alfons, spelad av Fredrik Gunnarson.  

En man i mössa håller i ett brev som en kvinna försöker ta ifrån honom.
Viktor Nyström Sköld och Katarina Lundgren-Hugg. Foto: Erik Roman

Deras mor har efterlämnat två brev och en uppmaning till barnen att söka upp och överlämna det ena brevet till sin okände far och det andra till en bror de inte visste att de hade.

En ung kvinna sitter på knä med ett kassettband i handen och ittar tomt framför sig samtidigt som en man står bakom henne och ser sammanbiten ut.
Elina Norén Sandberg repeterar en scen tillsammans med Viktor Nyström Sköld. Foto: Erik Roman

De två syskonen tar olika vägar för att söka efter sitt förflutna och uppgiften blir mycket svårare och mer krävande än de trott. 

Regissören står med sin manuspärm och lyssnar på en av skådespelarna och i bakgrunden syns en kvinna vid en dator.
Gorki Glaser-Müller lyssnar på Fredrik Gunnarson och i bakgrunden syns regiassistenten Josefina Johansson. Foto: Erik Roman

I föreställningen medverkar även André Gatu, Magdalena Eshaya, Li Brådhe, Martin Hendrikse och Rasmus Savic för att gestalta de nästan 30 olika roller som pjäsen innehåller.

Två väggar med hundratals rör som bilder olika mönster då de skjuts in och ut ur väggen.
En spektakulär scenografi, skapad av Erika Sjödin, tar form på teaterns verkstäder. Foto: Erik Roman

När texten och de olika scenerna börjar ta form flyttar repetitionerna till teaterns dekorverkstäder där skådespelarna får möta den stora vägg med över 2 500 flyttbara rör som också ska hanteras och vara ett inslag i resan som har flera lager av upplevelser.

Remote video URL
Teamet testar scenografin på teaterns verkstäder.

Två veckor innan premiären den 9 mars läggs även musik och projektioner till som skapats av kompositören Lisa Nordström och videodesignern Stefan Bexell Stanišić.

Relaterade föreställningar