OUTSIDE VS INSIDE

Reklam eller teater?
I vår kommunikation skiljer vi på hur vi presenterar våra pjäser i kampanjer och när publiken möter våra produktioner på teater. Teater är väldigt mycket en process där resultatet uppstår under skådespelarnas arbete på golvet. Därför är det svårt att långt i förväg skapa kampanjer som på ett rättvisande sätt ska presentera hur föreställningen kommer att se ut och vad den handlar om.
Detta har gjort att vi på Malmö Stadsteater utvecklat ett annat sätt att skapa kampanjer inför nya teaterprojekt. Vi vill istället fånga den känsla eller fråga som pjäsen behandlar och placera den i verkligheten och i staden där vi befinner oss. En plats som de flesta som bor och lever i Malmö känner igen och kan relatera till och ibland involveras även det dagliga livet i staden i kampanjfilmerna.
Vi tycker detta sätt blir ett givande möte med staden och hjälper oss att leka med det faktum att dramat finns runt omkring oss varje dag. Och istället för att skapa något som ska härma det vi gör på scen blir kampanjen en del av processen - den som leder fram till en teaterupplevelse som ska upplevas i ett nedsläckt rum, där och då samt tillsammans med andra. Kampanjen får vara en berättelse om berättelsen som sedan väntar på publiken inne i teatersalongen.
Övrig kommunikation kring våra pjäser befinner sig sedan på en skala där utomhusreklam i staden används kampanjuttrycket fullt ut medan i programblad och kommunikation kring arbetet med föreställningarna i sociala medier ligger närmare konsten som sedan presenteras live på scenen då publiken satt sig i salongen och ljuset sakta släcks ner och alla tystnar.