Jag ska gå på teater men har blivit sjuk. Kan jag byta mina biljetter till ett annat datum?
Det går oftast bra att själv boka om dina biljetter via ditt användarkonto. Klicka på Läs mer nedan för att se video om hur du byter datum.
Jag ska gå på teater men har blivit sjuk. Kan jag byta mina biljetter till ett annat datum?
Det går oftast bra att själv boka om dina biljetter via ditt användarkonto. Klicka på Läs mer nedan för att se video om hur du byter datum.
Kan jag lämna tillbaka köpta biljetter?
Nej, vi gör inte återköp på betalda biljetter däremot kan du själv byta datum via ditt användarkonto här på hemsidan. Klicka på Läs mer nedan för att se en instruktionsvideo.
Hur köper jag biljetter till Malmö Stadsteaters föreställningar?
Biljetter köper du enklast här på hemsidan via "AKTUELLT" eller "KALENDER" i menyn.
Jag har en rabattkod, hur använder jag den i samband med biljettköp?
Om du har en rabattkod väljer du biljettypen "Ordinarie" när du väljer platser. I ett senare steg anger du rabattkoden i ett speciellt fält och klickar på aktivera. När du sedan går vidare till betalning dras rabatten av på det belopp du ska betala.
Klicka på Läs mer för att se bildbeskrivning.
Hur köper jag ett presentkort på Malmö Stadsteater?
Presentkort köper du HÄR!
Hur kollar jag saldot på mitt presentkort?
Föreställningen jag vill se är slutsåld - har ni väntelista?
Nej, det har vi tyvärr inte.
Hur köper jag gruppbiljetter eller ungdoms/studerandebiljetter?
Du kan boka både gruppbiljetter och ungdoms/studerandebiljetter när du väljer platser i salongen.
Vad händer om jag inte kommer i tid till föreställningen?
Föreställningen väntar inte på dig och startar på utsatt tid. Så kom i tid, minst en kvart innan.
Hur lång är föreställningen?
Kan jag betala med kontanter på Malmö Stadsteater?
Nej, alla våra kassor är kontantfria.
Måste jag stänga av min mobiltelefon under föreställningen?
Ja, det är jätteviktigt att du stänger av ljudet på din mobil, inklusive alla larm och vibrationer.
Finns det garderob på Hippodromen?
Ja, det finns en mindre bemannad garderob som kostar 20 kr, samt möjlighet att hänga av sig kostnadsfritt i källaren.
Får jag fotografera eller filma föreställningen?
Nej, fotografering, filmning och ljudupptagning under pågående föreställning är inte tillåten.
Var hittar jag föreställningsprogram?
Du hittar alla våra föreställningsprogram, nedladdningsbara som pdf, här på vår hemsida under respektive pjäs.
Har ni triggervarningar på era föreställningar?
Nej, inte som regel. Läs mer om hur vi tänker.
Var ligger Hippodromen?
Entrén till Hippodromen ligger på Kalendegatan 12c. Här ligger även Studion, Ateljén och Caféet.
Var ligger Intiman?
Intiman ligger vid sidan av Malmö Opera i en liten park.
Adressen är Östra Rönneholmsvägen 22.
Var ligger Studion?
Studion ligger på våning 5 på Kalendegatan 12 och nås via Teatercaféet.
Hur reser jag med kollektivtrafik till Hippodromen?
Du kan lätt ta tåg eller buss till hållplatser med gångavstånd till Hippodromen på Kalendegatan 12.
Här kan du leta upp din resa: www.skanetrafiken.se/sok-resa
Hur reser jag med kollektivtrafik till Intiman?
Du kan lätt ta tåg eller buss till hållplatser med gångavstånd till Intiman på Östra Rönneholmsvägen 22.
Sök din resa här: www.skanetrafiken.se/sok-resa
Var kan jag parkera när jag ska till Intiman?
Det finns ett antal alternativ gällande parkering i närheten av Intiman.
Var kan jag parkera när jag ska till Hippodromen?
Det finns ett antal alternativ gällande parkering i närheten av Hippodromen.
Var kan jag parkera när jag ska till Studion?
Det finns ett antal alternativ när det gäller parkering i närheten av Studion.
Finns det rullstolsplatser på Studion?
Det finns en rullstolsplats på Studion, som ligger på plan 5. En anpassad hiss, som leder direkt in i Studion-foajén, finns in till vänster efter cafét när du kommer in på den inglasade innergården.
För att boka rullstolsplats på Studion mailar du biljetter@malmostadsteater.se
Finns det rullstolsplatser på Intiman?
På Intiman finns en rullstolsplats. Bredvid platsen finns en plats för ledsagare. Platserna kan bokas via hemsidan eller via mail till biljetter@malmostadsteater.se.
Erbjuder ni syntolkning på Hippodromen?
Ja, det gör vi! Föreställningsdatum som syntolkas är markerade med en syntolkningssymbol i kalendern på hemsidan.
Tänk på att mottagaren som förmedlar syntolkningen behöver förbokas minst 48 timmar i förväg. Förboka via Mina sidor eller mejla till biljetter@malmostadsteater.se
Kan jag ta med en stödperson via Malmönyckeln eller motsvarande ledsagarkort?
Ja det kan du!
Malmö Stadsteater är med i samarbetet Malmönyckeln – ett kort som ska underlätta för personer med funktionsnedsättningar att ta del av aktiviteter i samhället.
Erbjuder ni hörhjälpmedel på Hippodromen?
Ja det gör vi! För att få tillgång till förstärkningen behöver du hämta ut en hörslinga i garderoben i foajén.
Finns det rullstolsplatser på Hippodromen?
På Hippodromen finns två olika typer av platser för dig som använder rullstol eller permobil. Det finns två platser för manuell rullstol på övre parkett, samt en plats för permobil eller större rullstol på parkett.
OBS! Just nu bygger vi om salongen och plats för permobil kan inte bokas i nuläget. Om du vill boka plats för permobil, maila biljetter@malmostadsteater.se så återkommer vi så snart vi kan boka in dig.
Vid samtliga platser finns ledsagarplats. Rullstolsplatserna på övre parkett nås via en hiss till vänster innanför entrén när du kommer in i foajén. Rullstolsplatser bokas via hemsidan eller via mail till biljetter@malmostadsteater.se.
Var hittar jag samlad information kring allt ert arbete med tillgänglighet?
Vi har samlat information om tillgänglighet på teatern på en egen sida.
Är er hemsida tillgänglighets-anpassad?
Ja, det är den.
Finns det servering på Studion?
På Kalendegatan 12c finns både ett Café som serverar lättare rätter, sallader, mackor, hembakad fika, kaffe, öl och vin, samt en foajéservering.
Mer information om caféet och dess öppettider hittar du här.
Finns det servering på Hippodromen?
Ja, på Kalendegatan 12c finns både ett café samt en foajéservering.
Mer information om caféet och dess öppettider hittar du här.
Finns det servering på Intiman?
Ja, i samband med föreställning finns en foajébar.
Kan man boka bord i Teatercaféet eller foajén?
Nej, vi har ingen bordsbokning i caféet eller foajén, men om ni är ett större sällskap och har särskilda önskemål är ni välkomna att maila senast en vecka innan till cafe@malmostadsteater.se så återkommer vi och ser hur vi kan tillmötesgå era önskemål.
Har ni specialkost i Teatercaféet?
Ja, det finns glutenfria, mjölkfria och växtbaserade alternativ på menyn. Vi har också ett brett utbud och nötfria alternativ men vi är inte ett nötfritt café.
Får man ta med egen mat och dryck till Teatercaféet?
Nej, det är inte tillåtet att ha medhavd mat och dryck i caféet eller på teatern.
Serverar ni mat kvällstid i Teatercaféet?
Ja, vid föreställning på Hippodromen eller Studion har caféet öppet till föreställningsstart.
Kan jag ta med mig hunden in på Teatercaféet?
Nej, tyvärr. Hundar är inte tillåtna i caféets lokaler. Ett undantag är ledsagarhundar.
Hur söker min skola Skapande-skola bidrag?
Vill du söka bidrag för en skola inom Malmö stad så finner du aktuell information på skolornas intranät (Komin).
Hur ordnar vår skola eller klass med resa till och från Malmö Stadsteater?
Buss ingår ej i våra paketpriser för skolan utan behöver bokas separat. Kolla med din skolas administratör eller ta direkt kontakt med Bergkvara om ni bokar via dem.
Skolor som tar del av Kulturell Allemansrätt ÅK 3 via Malmö Stad har möjlighet att ansöka om buss via Kulturbokningen.
Vad är Skapande-skola bidrag?
Skapande skola är ett bidrag från Kulturrådet som man som skola kan söka till insatser för elever i åk F-9, som främjar elevens eget skapande.
När ska min klass vara på plats inför ett teaterbesök?
Det är lagom att vara på plats 15-20 minuter innan föreställningen ska börja.
Kan skolklasser äta medhavd matsäck hos er?
Alla lokaler är inte lämpliga för medhavd mat. Maila oss och fråga innan besöket på skola@malmostadsteater.se så att vi kan hjälpa till på bästa sätt.
Hur förbereder jag min klass inför ett föreställningsbesök?
För våra föreställningar som riktar sig till grundskolan erbjuder vi Teaterpaket som innehåller en förberedande och en efterföljande skapande workshop i anslutning till ett föreställningsbesök. Om du själv som lärare vill ha tips till arbetet inför och efter ett föreställningsbesök har vi samlat detta på vår sida med lärarmaterial.
Erbjuder ni textning av föreställningarna på Intiman?
Nej, under säsongen 25/26 textas inga föreställningar.