""

ETT SAMTAL MED LARS NORÉN

Den 14 april 2018 var det världspremiär för Lars Noréns pjäs Episod på Intiman. I en humoristisk och rörande berättelse bjuder Lars Norén på stor igenkänning, och beskriver med ömhet vår strävan att nå fram till varandra. Ett hus står i centrum i detta existentiella drama fyllt av humor och värme. Under en husvisning får vi möta sex personer i olika skeden av livet. I samband med att programmet till pjäsen togs fram ställde producenten Ulrika Josephsson fyra frågor till författaren om hans relation till texten.

Skådespelare reser sig från en stol med manus i handen. i förgrunden pratar två andra skådespelare

Jörgen Thorsson samlar sig i repsalen. I förgrunden syns Mitja Sirén i samtal med Cecilia Lindqvist.


Varför en pjäs med ett hus i centrum?

– Det här med husvisningar är en sådan vanlig situation. Som författare letar jag alltid efter en plats innan jag börjar skriva. Men det handlar egentligen inte om ett hus. Den handlar om vilka förhoppningar människorna har, om vad som ska hända på den där platsen. I Episod är det inte så attraktiva huset också bilden av det inte så attraktiva äktenskapet. Men jag förebrår dem inte. Sedan råder ju på många håll den bostadsmarknad som jag beskriver i pjäsen. Pjäsen handlar också om klass, som nästan allt jag skriver. Klass och skam.  

Kvinna sitter med manus i en soffa. I bakgrunden står de övriga skådespelarna och pratar.

Cecilia Lindqvist läser in sig på manuset inför dagens repetitioner.

 

Vad har du själv för relation till ditt hem? 

– Jag tycker aldrig att jag har haft ett hem, bara en arbetsplats. För mig är hemmet en plats för arbete. Jag letar ständigt efter ett hem. Jag växte upp på ett hotell, det var inte ett hem utan just en arbetsplats.  Jag kan avundas de som har ett hem som familjen har haft i generationer, med historia som man kan återvända till. Men det har jag inte haft, jag har alltid varit rotlös, på gott och ont. Det innebär att jag har lätt att slå mig ner var som helst. Jag skapar en egen självständig miljö väldigt lätt, eftersom jag har flyttat mycket i mitt liv. 

En kvinna tittar upp mot en man i förgrunden. I knät har hon manus till pjäsen.

Åsa Persson repeterar en scen ur föreställningen. I förgrunden syns Jonas Sjöqvist.


Det känns som att vi i Sverige flyttar oftare än någonsin, vad är det vi jagar? 

– Är det verkligen så? Det beror väl på att många är tvungna att flytta av ekonomiska skäl, andra söker högre standard som kan förändra deras liv socialt och intellektuellt. Vi kanske är mer påverkade av trender nu för att vi har råd. Vi har mer tid att ägna oss åt våra livsomständigheter. Men jag tror inte det är ett enskilt fenomen som gör det, det är en nog en kombination av förändringar på arbetsmarknaden, trender och behov – och även det en klassfråga.

En kvinna gömmer delar av sitt ansikte i kragen på sin jacka. I bakgrunden står en man med hästsvans.

Elisabeth Wennersjö och Jörgen Thorsson


Parrelationerna i Episod ger stor igenkänning på ett både sorgligt och humoristiskt vis. Varför har vi människor så svårt att kommunicera om saker som verkligen betyder något, med de personer som ska vara oss närmast? 

– Jag tror snarare vi kommunicerar för mycket. Vi förstår för mycket av varandra, så vi försöker dölja vilka vi är genom dålig kommunikation och genom att skapa osäkerhet hos den andra. Jag är inte intresserad av vad eller hur vi kommunicerar, utan vad vi är rädda för att upptäcka hos oss själva eller i vår tillvaro. Att vi försöker undvika aningar och beslut som kan få förödande konsekvenser. Jag är ute efter stämningar som öppnar ekokammare av möjligheter. Det är jag intresserad av. 

 

Episod spelas på Intiman 14 - 21 april 2018 men kommer tillbaka under den kommande säsongen i december 2018. Biljetterna släpps i samband med Malmöfestivalen i augusti.

Läs mer om föreställningen

 

Episod är en produktion av Jupither Josephsson Theatre Company i samarbete med Malmö Stadsteater, Kulturhuset Stadsteatern, Uppsala Stadsteater, Riksteatern och Svenska Teatern i Helsingfors.