""

"En fantastiskt fin liten teater!"

Mitt under brinnande världskrig i september 1944 stod stadsteaterhuset i Malmö färdigt. Målsättningen med den mindre Intiman var klar från början, här skulle spelas experimentell och nyskriven dramatik med samhällskritik och starka personskildringar. Många pjäser har genom åren haft Sverige- och urpremiär här, exempelvis Françoise Sagans debutverk som dramatiker, Luftslott i Sverige (1960), och Natten är dagens mor (1982) av Lars Norén.

Publiken väntar på att föreställningen ska börja 1944

 

Ingmar Bergmans ”Lilla Pip”

Ingmar Bergman gjorde under sin tid som konstnärlig rådgivare och regissör på Malmö Stadsteater flera framstående uppsättningar på Intiman. Bergman var anställd på Malmö Stadsteater från 1952 till 1958, en period som blivit en höjdpunkt i modern svensk teaterhistoria. Han kallade Stora scenen för ”Stora Bu”och Intimans scen för ”Lilla Pip”. Intiman har en unik kontakt mellan scen och salong som Bergman tog fasta på. Här satte han upp flera framstående uppsättningar som t ex Sex roller söker en författare (1953), Don Juan (1955) och den egna pjäsen Trämålning (1955), som också låg till grund för långfilmen Det sjunde inseglet, Bergmans stora filmgenombrott.

I Malmö knöt Bergman en ensemble till sig som varvade film-och teaterproduktion. På sommaren gjordes film och resten av året spelade man teater. På 1950-talet hade nämligen skådespelarna bara lön från teatern åtta månader om året. Lagom till sommaren blev alla skådespelare friställda och fick försörja sig bäst de kunde. De filmer som Bergman åstadkom tillsammans med sin Malmöensemble var bland annat Gycklarnas afton (1953), Sommarnattens leende (1955), Det sjunde inseglet (1957), och Smultronstället (1957). Flera av dessa skådespelare kom att bli några av Sveriges största som t ex Harriet Andersson, Bibi Andersson, Max von Sydow, Georg Årlin, Gaby Stenberg, Naima Wifstrand och Gunnel Lindblom.

 

 

Ingmar Bergman i en av Intimans loger

Intiman i dag

Blandningen av nyskriven dramatik och klassiska verk har bestått på Intimans scen genom åren. Bland de nyare kan nämnas Klas Abrahamssons Malmöiter (2004), Kalla det vad fan du vill (2007) av Marjaneh Bakhtiari, Ronny Danielssons, Klas Abrahamssons och Roger Lybecks All we need is love (2010), Prins Charles känsla (2011) av Liv Strömquist, Jag ringer mina bröder (2013) av Jonas Hassen Khemiri, samt Ottar och kärleken (2014) efter Gunilla Thorgrens bok. Några av de många klassiker som spelats på Intiman är Misantropen av Molière (1999), Hamlet (1995) som i Staffan Valdemar Holms regi är den enda Shakespeare-pjäs som uppförts på Intiman, Anton Tjechovs Körsbärsträdgården (2007), Bizets Carmen – ett kammarspel om kärlek (2009), Ingmar Bergmans Fanny och Alexander (2012) och Henrik Ibsens Folkets fiende (2015).

 

Publiken väntar på att föreställningen ska börja 2014

Publikens favorit

Intiman verkar ha en särskild plats i Malmöbornas hjärtan. Många av våra besökare har Intiman som sin absoluta favoritscen.

 

 

Prins Charles känsla

   

Carmen - ett kammarspel om kärlek (2009)

 

Publikröster om Intiman

”En fantastiskt fin liten teater! Underbara stolar. Måste bevaras. Väldigt fint bemötande av servicepersonalen. Trevligt att det är unga människor som möter en där.”

”Intiman känns precis så nära som namnet antyder. Foajén är dessutom mycket vacker i all sin enkelhet.”

”Intiman är en av Sveriges finaste scener, ändra ingenting!”

”Jag upplever Intiman som den bästa teaterscenen i Malmö. En härlig och positiv helhetsupplevelse med god teater, sköna stolar, nära skådespelarna och trevlig servering och personal.”

 

 

Fanny och Alexander

Relaterade föreställningar