
Fröken Julie
- Ålder
- Rekommenderas från 15 år
- Längd
- 1 timme 35 minuter
-
Drama
-
Klassiker
”Ikväll är fröken Julie galen igen, komplett galen!”
Fröken Julie belyser ett tydligt klassamhälle och lyfter brännande frågor om kön och kärlek. Den är Strindbergs mest spelade pjäs och en av världsdramatikens mest älskade.
Det är midsommarnatt och grevens dotter fröken Julie har dansat med betjänten Jean. Nu sitter de i köket och Julie vill skåla och dricka. De pratar och skojar men stämningen är på helspänn. Kokerskan Kristin, som är förlovad med Jean, betraktar dem på avstånd. Hon tycker inte det är passande att fröken Julie och Jean sitter och dricker tillsammans, de borde inte umgås med varandra överhuvudtaget.
Både Julie och Jean lockas av att bryta mot den allmänt rådande normen och moralen, där hon hierarkiskt står över honom eftersom hon är överklass. Hela deras relation osar av vanära och skandal. Finns det något sätt för dem att mötas?
Pjäsen Fröken Julie
Urpremiären av Fröken Julie ägde rum i Köpenhamn 1889 med Strindbergs fru Siri von Essen i huvudrollen. I Sverige fick den premiär först 1906 på Akademiska Föreningen i Lund, då hade den redan spelats i både Tyskland och Frankrike. Fröken Julie har även filmats och blivit både balett och opera.
August Strindberg (1849-1912)
Johan August Strindberg växte upp i ett Stockholmshem där hans far var ångbåtskommissionär och hans mor, som kom från en enkel bakgrund, var djupt religiös. Före giftermålet hade Strindbergs mor varit hushållerska åt hans far.
Under 1874-82 arbetade Strindberg som amanuens på Kungliga Biblioteket men var också under perioder privatlärare, folkskollärare och journalist. Han prövade också in på Dramatens elevskola men misslyckades.
Hans första pjäs Mäster Olof skrev han redan 1872 och 1879 kom Röda Rummet som blev Strindbergs stora genombrott. Han var en modern författare och förändrade det svenska språket genom sitt sätt att skriva. Strindberg var också en skarp samhällskritiker på vänsterkanten. Han skrev flera barnpjäser, däribland Lycko-Pers resa, som kring förra sekelskiftet var en av hans mest spelade. Men precis som hans övriga pjäser hade även barnpjäserna en tendens att bli samhällskritiska.
Strindberg var gift tre gånger, alla gångerna med starka, intelligenta kvinnor. Trots att Strindberg av många ansågs vara kvinnohatare, hade han en stor förmåga att gestalta kvinnor på ett trovärdigt sätt i sina pjäser. I sitt första äktenskap var han gift med skådespelerskan Siri von Essen, som skiljde sig från Carl Gustav Wrangel för Strindbergs skull. De fick tre barn tillsammans. Under 1880-talet begav sig hela familjen ut i Europa, och Siri avbröt sin skådespelarkarriär. Under sin frånvaro blev Strindberg åtalad för att ha hädat i novellsamlingen Giftas. Han blev hemkallad för att delta i rättegången, där han sedan blev friad. Under den här perioden skrev Strindberg sin kanske mest spelade pjäs, Fröken Julie. I slutet av 1880-talet bosatte sig familjen i Stockholms skärgård, och 1891 skiljde sig Strindberg och Siri von Essen.
1892 är Strindberg tillbaka på kontinenten och bodde bland annat i Berlin och Paris. Där umgicks han med den tidens kulturelit, som Skagenmålarna och Edvard Munch. Han var under denna period mycket intresserad av vetenskapliga experiment och försökte bland annat sig på att göra guld. Nu hamnade Strindberg i den såkallade Infernokrisen. Vissa påstår att han var sinnesjuk, andra tror att han själv försatte sig i olika situationer för att samla material eller erfarenheter till sitt skrivande. Efter denna kris skrev han den självbiografiska romanen Inferno.
Under åren i Europa var Strindberg gift med den österrikiska journalisten och författaren Frida Uhl, en mycket stark och självständig kvinna. Tillsammans fick de dottern Kerstin.
I slutet av 1890-talet flyttade Strindberg till Lund. Där började han skriva igen och författade dramerna Till Damaskus II, Advent, Brott och brott, Folkkungasagan och Gustav Vasa.
1899 flyttade Strindberg tillbaka till Stockholm. Där träffade han den norska skådespelerskan Harriet Bosse, som han gifte sig med. Tillsammans fick de dottern Anne-Marie (som blev 104 år och dog så sent som i augusti 2007). Nu skrev Strindberg Ett drömspel, och rollen som Indras dotter kom att bli en av Harriet Bosses mest kända rollgestaltningar. Efter 3 år skiljde sig August Strindberg och Harriet Bosse, trots detta var nog äktenskapet ett av hans lyckligaste, och de hade mycket kontakt även efter skilsmässan. 1908 gifte Harriet om sig och Strindberg flyttade till Blå tornet (nuvarande Strindbergsmuseet) där han bodde fram till sin död 1912.
(Källa: Strindbergsmuseet)
I rollerna
Julie
Jean
Kristin
konstnärligt team
Regi
Scenografi och kostym
Ljus
Mask
Originaltext
Bilder från föreställningen
Filmer om föreställningen
ladda ner vårt material
Du kanske även är intresserad av
Pressklipp
Strindberg - en stand up Tillplattat teatergeni utmanas med mensblod
Genre Teater Regi text: Anna Pettersson Medverkande Elisabeth Wernesjö Var Strindbergs Intima teater i samarbete med Uppsala stadsteater
Olin: "I vårt behov av att bli älskade kan vi bli som rovdjur"
Och publiken är sugen på "Vem är rädd för Virginia Woolf?" i regi av Tommy Berggren - de 37 föreställningarna på Stockholms stadsteater sålde slut direkt.
Tommy Berggrens bråk med stjärnorna
När Berggren regisserade "Fröken Julie" på Dramaten - med Mikael Persbrandt och Maria Bonnevie i huvudrollerna - var den kaotiska uppsättningen nära att sluta i blodvite.
Pressmöte inställt imorgon på PERSONA
Huvudrollerna Elisabet och Alma spelas av Karin Lithman (Malmö Stadsteater) och Corinna Harfouch (Deutsches Theater).
Mando Diao-sångare skapar föreställning av succéalbum i Malmö
Teaterregissören Moqi Simon Trolin, som även ska regissera "Hans och Greta" och "Fröken Julie" på Malmö stadsteater den kommande säsongen, ska regissera "Infruset – själens skrubbsår".
Strindbergs Pelikanen i ny tolkning
Som regissör har Anna bland annat gjort en prisad nytolkning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, där hon själv spelade samtliga roller.
Raseri, frustration och livslust – urpremiär för Förbjuden ingång
Anna Pettersson är regissör och har bland annat iscensatt Vildanden och Hedda Gabler på Dramaten samt Måsen och Misantropen på Malmö Stadsteater.
Sagohuset slår vakt om muntliga berättelser
- Det första vi fick höra var: "Ni som har kommit hit för att spela Fröken Julie kan gå någon annanstans, för här ska teater vara ett tveeggat svärd i folkets tjänst".
Norrköpingspremiär för Pelikanen
Som regissör har Anna bland annat gjort en prisad nytolkning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, där hon själv spelade samtliga roller.
Stående ovationer för Marie Göranzon i Svärmor kommer!
På Klara Soppteater var det mer än fullsatt när Marie Göranzon gjorde debut på Stockholms stadsteater i soppteaterns föreställning "Svärmor kommer!"
Marie Göranzon debuterar på Kulturhuset Stadsteatern
Peer Gynt med Magnus Krepper i titelrollen (2012) och Hamlet med Gustaf Skarsgård (2009) blev stora succéer på Kulturhuset Stadsteater i hennes regi.
Ingmar Bergmans Persona får premiär på Malmö Stadsteater i samarbete med Deutsches Theater
Ingmar Bergmans Persona får premiär på Malmö Stadsteater i samarbete med Deutsches Theater
Ursäkta röran, vi skapar teater
Här spelade Kretsteatern på 1950-talet och Meta Velander gjorde "Fröken Julie".
Indierna är främmande som rymdvarelser
Pinsamt nog försöker Malmö opera gardera sig mot den förväntade och oundvikliga kritiken genom en text i programhäftet som inleds hånfullt: " kvinnooffer i 'exotisk' miljö blir 'postkoloniala' analytikers julafton".
Mattias Oscarsson: Utsikt från en palmtopp
Vi träffade regissören på motorvägen mellan Malmö och Lund för att prata om priset, pinsam humor och provokationer.
Nytolkning av Pelikanen spelas i Linköping
Som regissör har Anna bland annat gjort en prisad nytolkning av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, där hon själv spelade samtliga roller.
Anneli Dufva minns Bibi Andersson
Hon mötte Ingmar Bergman, som hon följde till Malmö Stadsteater och som tidigt gav henne stora roller både på scenen och på film:
Johan Hilton: Tio pjäser att se fram emot i höst
Det vet alla som såg hennes prisbelönta version av Fröken Julie härom året.
Monica Zetterlund, "Cirkeln"-skaparen och Suzanne Osten - så blir nästa säsong på Malmö stadsteater
Monica Zetterlund, "Cirkeln"-skaparen och Suzanne Osten - så blir nästa säsong på Malmö stadsteater
Gunilla Jensen: Bibi Andersson – en av våra absolut största
Tiden med Bergman på Malmö Stadsteater var förstås spännande och utvecklande för den unga aktrisen.
Hon vill slå vakt om berättelserna
- Det första vi fick höra var: "Ni som har kommit hit för att spela Fröken Julie kan gå någon annanstans, för här ska teater vara ett tveeggat värd i folkets tjänst".
Johan Hilton: 10 pjäser att se fram emot i höst
Det vet alla som såg hennes prisbelönta version av Fröken Julie härom året.
Mycket nostalgi i nytt teaterarkiv
978 dramatiska föreställningar har spelats på Malmö Stadsteater sedan starten 1944.
Maktkamp och kärlek i Strindbergs Fröken Julie på Hipp
Maktkamp och kärlek i Strindbergs Fröken Julie på Hipp
Klassiker som ska engagera publiken på ett nytt sätt
Anna Pettersson har tidigare satt upp flera andra klassiker som "Vildanden", "Hedda Gabler", "Bernardas hus" och "Fröken Julie" - alla med djärva och tankeväckande grepp - på bland annat Dramaten och Stockholms stadsteater.
Inbjudan till pressmöte PERSONA
Huvudrollerna Elisabet och Alma spelas av Karin Lithman (Malmö Stadsteater) och Corinna Harfouch (Deutsches Theater).
Millennium skriver förlagshistoria
Teater Säsongen 2019/2020 på Malmö stadsteater bjuder på en repertoar med såväl teaterklassiker som specialskrivna verk.