Malmö Stadsteater logo
  • Säsongen 20/21
  • Kalender
  • För skolan
  • Om oss
    • Teaterchef
    • Ensemble
    • Unga MST
    • Arkiv
    • Bakom kulisserna
    • Lediga tjänster
    • Bli en del av teatern
  • Kontakt
  • Teaterchef
  • Ensemble
  • Unga MST
  • Arkiv
  • Bakom kulisserna
  • Lediga tjänster
  • Bli en del av teatern
Din sida
Meny
Ensemblen poserar iförda vita sportkläder hållandes squashrakettar Foto: Emmalisa Pauly

Svek

Den här produktionen spelades på
Intiman
11/3 2017 - 26/4 2017

Sammanlagt 14 föreställningar

Inför totalt 2154 åskådare

”Nej, det gjorde hon inte. Hon berättade inte om dig och sig i går kväll. Hon berättade om dig och sig för fyra år sedan.”

Emma och Robert är gifta med varandra. Robert är bästa vän med Jerry, men Jerry och Emma har ett hemligt förhållande. De är alla tre goda vänner i en intellektuell medelklassvärld, men under ytan håller de på att förtäras av sina lögner. Är de alltför bekväma eller fega för att bryta upp från sina äktenskap? Svek handlar inte bara om otrohet utan också om att svika sig själv och sina ideal.

Handlingen i pjäsen går baklänges, så teaterpubliken får veta slutet från början och vet efterhand mer om rollkaraktärernas framtid än de själva. Med skarpsinnig dialog och ett sjudande maktspel är nobelpristagaren Harold Pinters pjäs Svek en av hans mest spelade och omtyckta verk. Den sägs dessutom vara baserad på författarens privatliv.

 

Intiman

11/3 2017 - 26/4 2017

Av

Harold Pinter

Ålder

Ålder:  Rek fr 15 år

Längd

Längd:  1 timme 30 minuter

I rollerna

På scen

""
Erik Borgeke
Jerry
""
Susanne Karlsson
Emma
""
Mattias Linderoth
Robert
""
Yazan Alqaq
En servitör

Konstnärligt team

Konstnärligt team

Anna Kölén
Översättning
Dennis Sandin
Regi
Stine Martinsen
Scenografi och kostym
Mads Lindegaard
Ljus
Siv Nyholm
Mask
Harold Pinter
Originaltext

Harold Pinter

Harold Pinter (1930-2008) var en brittisk dramatiker, poet, regissör, skådespelare och politisk aktivist. 2005 tilldelades han Nobelpriset i litteratur.

Pinter växte upp i en judisk arbetarklassfamilj i Hackney, norra London. Han studerade vid Grocers Academy School och senare vid Royal Academy of Dramatic Art, samt Central School of Speech and Drama. Pinter var under flera år verksam som skådespelare innan hans pjäs The Room sattes upp i Bristol 1957. Han fick sitt konstnärliga genombrott med pjäsen The Birthday Party 1958.

Tystnader och pauser är betydelsefulla i hans pjäser. Dialogen består ofta av vardagssamtal med komiska och skrämmande övertoner som antyder ett maktspel där svek, avundsjuka och erotiska spänningar spelar en avgörande roll. Några av Pinters mest spelade pjäser är The Dumb Waiter (1959), The Caretaker (1960), The Homecoming (1965), No Man’s Land (1975) och Betrayal (1978).

De pjäser han skrev på 1980 och 90-talet utmärktes av en politisk medvetenhet (One for the Road, 1984, Mountain Language, 1988 och Ashes to Ashes 1996). Politiskt stod Harold Pinter till vänster om Labour. Han var fredsaktivist och en stark motståndare till USA:s och Storbritanniens invasion av Afghanistan och Irak. Han jämförde Bushadministrationen med Adolf Hitlers Nazityskland och kallade Tony Blair för massmördare. 

Två av Pinters pjäser filmatiserades redan på 1960-talet och han gjorde sig tidigt känd som filmmanusförfattare. Han skrev manus till tre av Joseph Loseys filmer, och skrev även filmmanus baserade på romaner, som Den franske löjtnantens kvinna 1982, efter John Fowles.

Förutom Nobelpriset i litteratur 2005 tilldelades Harold Pinter bl a Brittiska Imperieorden, Shakespeare Prize, European Prize for Litteraturs, Molière D’Honneur for Lifetime Achievement och Franz Kafka-priset.

Bilder från föreställningen

Jerry och Emma kysser varandra på en trappa.
Jerry och Robert sitter vid ett bord och talar, äter och dricker.
Jerry ligger på det spegelblanka golvet på Intimans scen medan Emma sitter på en stol.
Jerry tar tag i Emmas hand.
Emma står med armarna i kors.
Robert står med ryggen mot kameran. Hans spegelbild är synlig.
Emma och Jerry talas vid medan Robert spelar squash i bakgrunden.
Emma sitter på en stol mellan Jerry och Robert, vars många spegelbilder är synliga.
Jerry observerar Emma genom ett rött skynke.
Karaktärerna står bredvid varandra med många spegelbilder bakom sig.
Emma och Jerry sitter och talar vid ett bord.
Jerry står upp med ett blått ljus bakom sig.
Robert står upp med dubbla spegelbilder bakom sig.
Robert står upp ch tittar ner på Jerry som sitter med huvudet i händerna.
Robert och Jerry står och tittar på varandra. Många spegelbilder syns bakom dem.
Jerry och Emma omfamnar varandra.
Robert håller Jerry om halsen.
Robert stryker Emma på kinden.
Emma gråter i Roberts famn.
Emma går i ett blått ljus.

Ladda ner vårt material

Image icon Ladda ner affischen
PDF icon Ladda ner föreställningsprogrammet

Presslänkar

Förstklassigt, lyhört spel - Dagens Nyheter

Svek är fortfarande en effektiv pjäs, och den är mumma för skådespelare som förstår att arbeta baklänges med sina gestaltningar. 

Ovanlig Pinter sätter sveket i nytt ljus - Svenska Dagbladet

Men den är framför allt ovanlig med anledning av regissören Dennis Sandins och ensemblens tolkning av relationerna. Där Pinter brukar spelas med skarpslipade kanter och dolda maktspel i de sparsmakade dialogernas förhörslika konstruktioner, finns det här ett slags uppriktig innerlighet i relationerna. De tre personerna sviker faktiskt sig själva mer än varandra.

Gedigna insatser på scenen - Kristianstadsbladet

Svek, otrohet och relationer står i fokus när Nobelpristagaren Harold Pinters pjäs "Svek" nu sökt sig till Malmö.

Tankar om Svek på Malmö Stadsteater - Kulturbloggen

Svek är en pjäs som ger skådespelarna möjligheten att glänsa, eller rättare sagt den kräver att skådespelarna glänser, vilket de gör.

Här är Pinters Svek sann teaterkonst - Skånska Dagbladet

Dennis Sandins uppsättning är så rasande skickligt gjord att den bara måste upplevas. Teater när teater är som bäst helt enkelt.

Helgtips för dig som är mätt på Melodifestivalen - Sydsvenskan

Erik Borgeke och Susanne Karlsson i Dennis Sandins uppsättning av "Svek".

Svek i P1 Kultur - Sveriges Radio

Svek på scen baklänges

Svek tydliggörs baklänges på Malmö stadsteater - sverigesradio.se
Svek tydliggörs baklänges på Malmö stadsteater
Teaterfrossa - sapir:magasin

I pjäsen Svek går handlingen baklänges, publiken får veta slutet från början för att sedan få lära känna rollkaraktärerna under en och en halv timme.

Triangeldrama ur ett annorlunda perspektiv - Skånska Dagbladet

Det är dagarna innan premiär och på Intiman i Malmö finslipas detaljerna i Harold Pinters pjäs Svek.

Svek tydliggörs baklänges - Sveriges Radio

Svek tydliggörs baklänges

Små nyanser viktiga under öppen repetition av Svek - Sydsvenskan

Pjäsen Svek går baklänges och den första scenen är egentligen den sista. Under lördagen fick Malmöpubliken ta del av arbetet bakom kulisserna på Intiman.

Kärlek och klimathot på teaterscenen - Ystad Allehanda

På Malmö stadsteater spelas Nobelprisbelönade Harold Pinters "Svek" och Helsingborgs stadsteater ger Charlotte Engelkes en lektion i kärlek i "Glädjen eller småprat i svartvitt" som handlar om Ingmar Bergman.

Guide: 217 saker som händer och öppnar i Malmö under 2017 - Sydsvenskan

11 mars: Premiär på Intiman för Harold Pinters "Svek" i regi av Dennis Sandin.

"Jag är i Sverige för att jag hatar kriget" - Sydsvenskan

Snart fick han praktikplats på Malmö stadsteater som har förlängts.

Bakom kulisserna

Porträtt av teaterchef Kitte Wagner på Hipp.

Vi ska berätta de bästa och mest relevanta historierna

""

Hyllad scenografi blir bok

På ett bord ligger ett teaterprogram och en mottagare för syntolkning med tillhörande hörlurar

Syntolkning och textning

En tom salong på Hipp

Vad betyder alla dessa teaterord?

Du kanske även är intresserad av

""

Tartuffe

""

En familj

""

Borkmania

""

Meningen med döden

I andra kanaler

Facebook
Instagram
YouTube

En teater för varje Malmöbo!

Information about Malmö City Theatre in English

Vårt nyhetsbrev